آخرین اخباراجتماعافغانستان

اوچا: از اواسط سپتمبر تا کنون حدود ٣٣٠ هزار نفر از پاکستان به افغانستان بازگشته اند

خبرگزاری دید: دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل از ورود ٣٢٧ هزار نفر از اواسط سپتمبر تا کنون تنها از پاکستان به افغانستان خبر داد.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که از اوسط ماه سپتمبر تا اکنون ۳۲۷ هزار و ۴۰۰ مهاجر و پناهجوی بدون مدرک از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند.

اوچا در خبرنامه‌ای در اکس گفته که «این هجوم‌ ناگهانی فشار زیادی را بر منابع از قبل تضعیف شده، از جمله سرپناه و خدمات اولیه، وارد می‌کند».

در ویدیویی که اوچا نشر کرده، دانیل آندرس معاون امور بشردوستانه‌ نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که «امروز من در مرز با پاکستان در تورخم‌ هستم و می‌بینم که هزاران شهروند افغانستان از پاکستان بر می‌گردند».

او افزود که «بسیاری از آنان در وضعیت بدی قرار دارند. آن‌ها مجبور بوده‌اند که روزها صبر کنند تا به این‌جا برسند، من این‌جا با بسیاری از بازگشت‌کنندگان صحبت کرده‌ام و بسیاری از آنان خانه‌ای در افغانستان ندارند».

معاون یوناما با اشاره به نزدیک شدن فصل زمستان گفته که «مردم نیاز دارند سقفی بالای سر شان داشته باشند».

به گفته وی، یکی از چالش‌ها این است که نهادهای امدادرسان تمام خیمه‌ها، کمپل و اقلام امدادی که در افغانستان داشته‌اند، در پاسخ به زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار هرات مصرف کرده‌اند و اکنون برای رسیدگی به بازگشت‌کنندگان از پاکستان با «چالش بزرگ» مواجه هستند.

این در حالی است که سازمان ملل همچنین هشدار داده که افغانستان توانایی جذب هزاران مهاجر اخراج شده را ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا