آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اعلامیه احزاب سیاسی:

اگر به خواسته‌های احزاب توجه نشود، اعتراضات مدنی در کابل و ولایات آغاز خواهد شد

احزاب سیاسی، جریان‌ها و شخصیت‌های ملی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اگر کمیسیون انتخابات و حکومت به خواسته‌های آنان مبنی بر تغییر نظام انتخاباتی و استفاده از بایومتریک در انتخابات توجه نکند، آنان اعتراضات مدنی گسترده‌ای را در کابل و ولایات آغاز خواهند کرد.


احزاب سیاسی، جریان‌ها و شخصیت‌های ملی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اگر کمیسیون انتخابات و حکومت به خواسته‌های آنان مبنی بر تغییر نظام انتخاباتی و استفاده از بایومتریک در انتخابات توجه نکند، آنان اعتراضات مدنی گسترده‌ای را در کابل و ولایات آغاز خواهند کرد.
در این اعلامیه گفته شده که حکومت و کمیسیون انتخابات اراده‌ای برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه نداشته و همیشه کارشکنی می‌کنند.
در اعلامیه احزاب سیاسی همچنان تاکید شده که احزاب و جریان‌های سیاسی بر برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه تاکید داشته و خواستار اصلاح نظام انتخاباتی هستند.

متن کامل اعلامیه:
اعلامیه احزاب و جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی در رابطه با انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷
طوری‌که ملت شریف افغاستان در جریان است احزاب سیاسی و شخصیت‌های ملی تاثیرگذار، در زمستان سال گذشته طرح مشترکی را در رابطه با انتخابات پارلمانی به حکومت و کمیسیون انتخابات پیشنهاد نمودند. بعد از آن تاریخ نیز طی جلسات و اعلامیه‌های متعدد برعملی شدن آن طرح که در واقع شامل چند اصل اساسی در مورد انتخابات بود، تاکید مجدد صورت گرفت.
به همین ترتیب نماینده‌گان احزاب سیاسی با کمیسیون انتخابات و نماینده‌گان حکومت با حضور کارشناسان فنی و تخنیکی به صورت مکرر بحث و تبادل نظر نمودند. خوشبختانه درهمه این مباحث حقانیت و عملی بودن طرح احزاب غیر قابل انکار تشخیص داده شد. با وجود آن، اکنون محرز شده است که حکومت و کمیسیون انتخابات برای بر گزاری انتخابات شفاف عزم و اراده سیاسی ندارند.
احزاب سیاسی معتقد است که اگر به طرح احزاب « یعنی تغییر نظام انتخاباتی، بایومتریک رای‌دهنده‌گان» در روز انتخابات و نظارت موثر توجه نگردد، انتخابات پارلمانی مملو از تقلب و بحران‌زا خواهد بود.
از این جهت احزاب سیاسی به خاطر جلوگیری از هدر رفتن آراء مردم و جلوگیری از بحران انتخاباتی یک بار دیگر به خواسته‌های خویش تاکید می‌کنند. اما از آنجایی که حکومت و کمیسیون انتخابات توجه و اعتنایی به طرح احزاب نداشته‌اند، احزاب سیاسی سر از روز شنبه سوم سنبله ۱۳۹۷ اقدامات مدنی و عملی خویش را در کابل و ولایات آغاز می‌نمایند. این اقدامات شامل بستن موقتی دروازه‌های دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات درمرکز و ولایات خواهد بود.
قابل یادآوری است که احزاب سیاسی از برگزاری انتخابات شفاف و عاری از تقلب حمایت نموده و انتظار دارند که حکومت و کمیسیون انتخابات زمینه تفاهم و عملی شدن طرح احزاب را به صورت واقعی فراهم نموده و مسئولیت خویش را در جهت جلوگیری از بحران و بی‌اعتمادی ملی ادا نمایند.
در غیر آن صورت، احزاب سیاسی ناگزیر دست به اقدامات مدنی جدی‌تری خواهد زد و پیامدهای آن هرچه باشد به عهده حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات خواهد بود.
و من الله توفیق
کمیته سیاسی احزاب
مورخ ۲ سنبله ۱۳۹۷

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا