آخرین اخبارجهانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان موضوع بحث نشست فارمت مسکو است: کابلوف

خبرگزاری دید: نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان می‌گوید که در نشست فارمت مسکو در شهر کازان قرار است در مورد ایجاد حکومت فراگیر قومی – سیاسی در افغانستان بحث شود.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه‌ روسیه در افغانستان امروز شنبه (۲۷سنبله) در یک نشست خبری گفته است: «قرار است در این نشست ما بر موضوعات کلیدی از جمله تروریزم، مبارزه با مواد مخدر در افغانستان و هم‌چنین ایجاد حکومت فراگیر از سوی طا-لبان بحث کنیم».

آقای کابلوف تأکید کرده است: «تا آن‌جا که به خود افغانستان مربوط می‌شود، تمرکز بر ایجاد یک حکومت قومی – سیاسی فراگیر خواهد بود. این موارد قطعاً مورد بحث قرار خواهند گرفت».

او در پاسخ به این پرسش که آیا در نشست کازان در مورد عدم اجرا و پابندی تعهدات طا-لبان بحث خواهد کرد، گفت: «حتماً این کار انجام خواهد شد؛ اما این تنها تمرکز نخواهد بود. چندین موضوع کلیدی از نظر منافع کشورهای منطقه که گروه مسکو را تشکیل می‌دهند، دخیل هستند. دستور کار آن‌ها، البته، موضوع تروریزم و جنایات مواد مخدر را شامل می‌شود».

پیش‌تر ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود بازیگران کلیدی منطقه‌ای در نشست «فارمت مسکو» برای رسیدگی به جنبه‌های مختلف وضعیت افغانستان، امنیت منطقه‌ای و تلاش‌های بازسازی پس از جنگ در افغانستان بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

فارمت مسکو در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک پلت‌فرم منطقه‌ای برای رایزنی با حضور نمایندگان ویژه روسیه، افغانستان، هند، ایران، چین و پاکستان ایجاد شد و متعاقباً پنج کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اُزبیکستان به این فارمت پیوستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا