آخرین اخبارافغانستانسیاست

ایران تجهیزات نظامی دولت پیشین افغانستان را به طا-لبان داد

خبرگزاری دید: تجهیزات و موترهای نظامی دولت پیشین کشور که در هنگام سقوط افغانستان به دست طا-لبان به ایران منتقل شده بود، از سوی این کشور به طا-لبان تسلیم داده شد.

ایران تجهیزات نظامی دولت پیشین افغانستان را به طا-لبان داد


به نقل فارس، ایران ده‌ها موتر نظامی و تجهیزات جنگی و دیگر جنگ افزارها را که هنگام سقوط هرات از سوی نظامیان پیشین به این کشور انتقال داده شده بود، به نیروهای مرزی طا-لبان در مرز اسلام قلعه هرات تحویل داد.
مولوی عمار مهاجر رییس نمایندگی وزارت خارجه طا-لبان در هرات ضمن تایید این خبر گفت که این تجهیزات سه‌شنبه‌شب(۱۷ جوزا) با هماهنگی طا-لبان و ایران از این کشور خارج شده و در اختیار طا-لبان قرار گرفته است.
به دنبال تسلط طا-لبان بر افغانستان، بسیاری از نظامیان پیشین به همراه تجهیزات خود به کشورهای همسایه از جمله ایران، ازبکستان و تاجیکستان فرار کرده بودند.


این در حالی است که با وجود درخواست‌های مکرر طا-لبان، ازبیکستان اعلام کرده بود که ده‌ها هواپیمای ارتش حکومت پیشین افغانستان را که پس از سقوط کابل به آن کشور انتقال داده شده، به حکومت طا-لبان تحویل نمی‌دهد.
به دنبال امتناع تاشکند از بازگرداندن تجهیزات نظامی به این کشور، ملا محمد یعقوب وزیر دفاع طا-لبان هشدار داد که هیچ کشوری حق ندارد هواپیماهای افغانستان را نزد خود نگهدارد یا از آن استفاده کند و در صورت عدم واگذاری این هواپیما اقدام متقابل در این زمینه انجام خواهد شد.
پنتاگون گزارش داده است که ۷ میلیارد دالر تجهیزات نظامی این کشور پس از سقوط دولت گذشته در افغانستان باقی مانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا