آخرین اخبارجهانسیاست

ایران: سفارت افغانستان را به‌دولتی که به‌رسمیت نشناسیم تحویل نمی‌دهیم/ مرزبانان ما خویشتنداری کرده‌اند

خبرگزاری دید: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره حضور دیپلماتی از طا-لبان در سفارت افغانستان در تهران گفت: ما سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم تحویل نمی‌دهیم و این تصمیم ایران است.

به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اخبار منتشر شده در خصوص تنش بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون اظهار داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده تا به امروز با خویشتنداری برخورد کرده است.
او ادامه داد: البته این موضوع و تکرار آن جای نگرانی دارد. مرزداران غیور ما مسئولیت و وظیفه دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و در عین حال آمادگی داشتیم و داریم تعلیمات لازم را به مرزبانان افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و.. بدهیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران بیان کرد: تکرار این موضوعات جای نگرانی بسیار جدی دارد. این را از طرق مختلف به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم و امیدواریم این خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.
استقرار یک دیپلمات جدید در سفارت افغانستان در تهران
خطیب‌زاده همچنین درباره اعزام یک دیپلمات از هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: رفت و آمد دیپلمات‌ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشورها صورت می‌گیرد. موضوعی است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست. ربطی به شناسایی و موضوعات دیگری ندارد. سفارتخانه افغانستان در تهران با آمار چند ده هزار مراجعه کننده در ماه روبرو است و براساس اعلام سفارتخانه افغانستان حتی به صد هزار نیز اشاره کردند و این یعنی تعداد زیادی کارمند در بخش کنسولی نیاز دارد و باید مساعدت کنیم کارهای این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان نخوابد.
حق آبه هیرمند
وی در پاسخ به سؤالی درباره حق آبه هیرمند خاطرنشان کرد: حق‌ آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در منطقه تلاش می‌کند تمامی موضوعات و نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین و گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک حل کند و با هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان نیز این موضوع بارها طرح شده است. کمیساران عالی آب با هم دیدارهایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. امیدواریم در ادامه مسیری که می‌بینیم به یک اقدام قطعی سازنده بینجامد.
سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم تحویل نمی‌دهیم
وی درباره اظهارات مقامات ایران مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و حضور دیپلماتی از طا-لبان در محل سفارت افغانستان در تهران و این‌که آیا این به معنای هموار کردن راه برای طا-لبان نیست نیز بیان کرد: ما سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم تحویل نمی‌دهیم و این تصمیم ایران است. آنچه امروز سؤال می‌کنید این است که رفت و آمدهای دیپلمات‌های افغانستان به سفارتخانه هایشان از جمله ایران انجام می‌شود جواب من این است هیچ مقرراتی ناظر بر این است که مانع رفت و آمد دیپلمات ها شود. مسیر شناسایی مسیر دیگری است که باید مراحل خود را طی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا