آخرین اخبارایرانسیاستمنطقه

ایران عملکرد طا-لبان را در مورد حقابه آن کشور، «غیر مسئولانه» خواند

خبرگزاری دید: وزارت خارجه ایران با انتقاد از عملکرد طا-لبان در خصوص حقابه این کشور از رود هیرمند، آن را غیر مسئولانه خواند.

به نقل از فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه(۲حوت) گفت: آنچه در کلام گفته می‌شود در عمل هنوز شاهد نبودیم. آبی به ایران نرسیده و طبیعی است که این را به عنوان یک عمل غیر مسئولانه در پرونده هیئت حاکمه فعلی افغانستان ثبت و ضبط کردیم.
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اظهارات وزیر نیروی آن کشور در مورد حق‌آبه هیرمند گفت: برای ما یکی از مهم‌ترین سنجه‌های ارزیابی مسئولیت پذیری هیئت حاکمه فعلی افغانستان، موضوع حق آبه ایران است. آنچه در کلام گفته می‌شود در عمل هنوز شاهد نبودیم. آبی به ایران نرسیده و طبیعی است که این را به عنوان یک عمل غیرمسئولانه در پرونده هیئت حاکمه فعلی افغانستان ثبت و ضبط کردیم.
خطیب زاده افزود: توضیحاتی را می‌دهند و مسائل فنی را مطرح می‌کنند گفتیم آمادگی داریم که این مسائل فنی را حل کنیم و کمیساران عالی آب در افغانستان ملاقات داشتند ولی مهم این است که در عمل وزارت نیرو به ما گزارش دهد که این اتفاق رخ داده است.
این در حالی است که «علی اکبر محرابیان» وزیر نیروی ایران نیز روز گذشته گفت: پس از جلسات متعددی که با طرف افغان درباره حقابه هیرمند داشتیم، به طرف افغانی تذکر داده‌ایم که باید این کار انجام شود اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده و امیدواریم که در روزهای آینده شاهد رهاسازی آب هیرمند باشیم.
محرابیان در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت حقابه هیرمند، گفت: سه ماه است که با طرف افغانی مذاکره می‌کنیم، سفری را وزیر مربوطه به ایران داشت و مذاکراتی در این راستا صورت گرفت. همچنین جلسه کمیساران آب نیز در افغانستان تشکیل شد و سه نوبت نیز به صورت تیلفونی از مسئولان افغانی پیگیر حقابه جمهوری اسلامی شدیم.
موضوع آب هیرمند همواره یکی از مسایل مورد مناقشه میان ایران و افغانستان بوده است. در گذشته دولت اشرف غنی بارها از رهاسازی آب خودداری کرده و گفته بود که منابع آبی ما باید مدیریت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا