آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

بازرگانان:

باربری هوایی و زمینی می‌تواند افغانستان را با آسیای مرکزی وصل کند

شماری از بازرگانان می‌گویند که افتتاح خطوط حمل و نقل هوایی و زمینی گام موثر در زمینه انتقالات کالاهای تجاری است که می‌تواند افغانستان را به کشورهای آسیای مرکزی وصل کند.

عبدالواسع رییس عمومی دفتر ریاست‌الوزرای امارت اسلامی امروز دوشنبه (۲۵ ثور) در مراسم افتتاح خطوط حمل‌و‌نقل هوایی و زمینی این شرکت لوجستیکی گفت که چنین شرکت‌ حمل‌ونقل معیاری و با تجربه در زمینه توسعه صادرات محصولات زراعتی، صنایع و معادن کشور نیاز اساسی است.

او افزود که تامین امنیت و رشد اقتصادی از نیاز‌های اساسی رهایی کشورها از استعمار بیرونی‌ها است.

وی همچنان گفت که اکنون در افغانستان امنیت تامین شده و زمینه برای سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی فراهم شده است.

از سویی هم عبدالکریم عارفی بازرگان کشور گفت که خطوط هوایی و زمینی این شرکت زمانی افتتاح می‌شود که فصل صادرات میوه تازه افغانستان فرا رسیده و این شرکت می‌تواند نرخ رقابتی را میان شرکت‌های حمل‌ونقل در کشور ایجاد نماید.

آقای عارفی افزود که بازرگانان کشور می‌تواند میوه‌های تازه و خشک افغانستان را از خط هوایی این شرکت به بزرگترین مراکز تجاری کشورهای بیرونی صادر و عرضه نمایند.

عارفی با بیان این که زمینه سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شده و باید از سرمایه‌گذاران در جهت اشتغال‌زایی حمایت صورت گیرد، گفت: افغانستان نیروی بشری خوبی دارد و نباید این سرمایه‌های بشری به خارج مهاجر و نیروی کار کشورهای بیرونی شود.

کریم عارفی – تاجر

از سوی دیگر مولوی فضل باری فضلی معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این مراسم گفت که افتتاح خطوط زمینی و هوایی حمل‌ونقل اقدام خوب در راستای صادرات محصولات زراعتی، صنایع دستی و بخش معادن افغانستان می‌باشد.

فضلی افزود که مشکلات سیاسی و تعزیرات بر فعالیت بازرگانان کشور تاثیر گذاشته و این شرکت می‌تواند بخشی از مشکلات بازرگانان را حل و محصولات زراعتی کشور را به بیرون انتقال و معرفی نماید.

او بیان کرد که افغانستان کشوری زراعتی است و باید محصولات زراعتی به صورت معیاری توسط شرکت‌های حمل‌ونقل با تجربه به کشورهای بیرونی صادر شود.

آقای فضلی از کار روی طرح ایجاد کمپلکس‌های زراعتی در چهار زون کشور خبر داده و گفت که با ایجاد این کمپلکس‌ها بسیاری از مشکلات که در زمینه صادرات محصولات زراعتی وجود دارد، حل خواهد شد.

سخی احمد پیمان معاون اتاق صنایع و معادن افغانستان نیز گفت که در بخش کارگوی هوایی شرکت‌ لوجستیکی نخستین شرکتی است که در افغانستان افتتاح شده و خط زمینی آن نیز با امکانات بهتر فعالیتش جریان دارد.

پیمان افزود که بازرگانان محصولات زراعتی و میوه خشک افغانستان را بهتر است که از طریق خط هوایی این شرکت منتقل نمایند تا در بازارهای جهانی به موقع عرضه و وارد رقابت شود.

او افزود که سکتور خصوصی در کنار دولت و مردم قرار دارد و تاکنون در زمینه اشتغال زایی گام‌های موثری را بر داشته است.

نظر محمد هماورد، بازرگان به خبرگزاری دید، گفت که این شرکت حمل‌ونقل می‌تواند کالاهای صادراتی بازرگانان کشور را از طریق خطوط هوایی و زمینی به صورت مطمین، سریع و مصون به بازارهای جهانی انتقال دهد.

نظر محمد هماورد- تاجر

او می‌گوید که پیش از این بازرگانان کشور کالاهای تجاری خود را به کشورهای اروپایی و استرالیا از مسیر پاکستان انتقال می‌دادند که این امر خیلی زمان بر و پر هزینه بود.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا