آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

بازرس ویژه امریکا: منبع تمویل طالبان مواد مخدر است/ آیا راست می‌گوید؟

جان سپکو بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که بزرگترین منبع تمویل طالبان مواد مخدر است و تازمانی که این منبع از میان نرود، پیروزی در جنگ ممکن نیست.
این مطلب در حالی از سوی بازرس ویژه امریکا بیان می‌شود که نظامیان بلندپایه امریکایی متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر هستند.
به گزارش خبرگزاری دید، جان سپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید: تازمانی که منابع تمویل طالبان از میان برده نشود، پیروزی در جنگ ممکن نیست.
به گفته آقای سپکو منبع عمده تمویل طالبان از کشت و قاچاق مواد مخدر به دست می‌آید.
او در گفت‌وگو با یک رسانه‌ خارجی، بر از بین بردن و نابودی منابع تمویل طالبان تاکید کرده و گفته است که باید ایالات متحده آن را از بین ببرد.
او افزود:« تا زمانی‌که منابع مالی طالبان از بین برده نشود، ما در جنگ جاری بر ضد طالبان برنده نخواهیم شد.جنرال نیکلسن به گونه آشکار گفت که مواد مخدر ۶۰ در صد عواید طالبان مسلح را تشکیل می‌دهد. نظر ما این است که اگر می‌خواهید در برابر طالبان پیروز شوید، باید در برابر مواد مخدر اقدام کنید.»
این اظهارات بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان د رحالی صورت می‌گیرد که به باور آگاهان مقام‌های نظامی امریکا و جنرالان ارشد آن کشور در افغانستان، متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر هستند.
به باور این آگاهان، مقامات امریکایی در مورد نابودی مزارع کوکنار و کارخانه‌های مواد مخدر در افغانستان صداقت نداشته و مبارزه جدی نمی‌کنند.
پیش از این هم، جنرالان ارشد امریکایی در افغانستان از سوی رسانه‌های بین‌المللی متهم به انتقال مواد مخدر توسط هواپیماهای نظامی به امریکا، شده بودند.
گفتنی است که از سال ۲۰۰۱ که ایالات متحده امریکا به افغانستان لشکر کشی کرد، تاکنون کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان سیر صعودی را پیموده و به رغم هزینه‌های زیاد نابود نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا