آخرین اخباراقتصاد و توسعهجهانسیاست

بانک جهانی ۳ پروژه‌ را در افغانستان از سر گرفت

خبرگزاری دید: بانک جهانی اعلام کرده است که این سازمان ۳ پروژه را در افغانستان از سر گرفته، اما تمویل مالی سکتور معارف متوقف مانده است.

به نقل از رویترز، دو منبع آگاه از این تصمیم بانک جهانی روز گذشته گفتند که بانک جهانی کار روی ۳ پروژه را در افغانستان با تمرکز بر صحت، زراعت و معیشت از سر گرفته، اما پرژه‌های آموزشی همچنان متوقف است.
به گفتهٔ این منابع، با در نظر داشت بحران عمیق اقتصادی، افزایش قیمت انرژی و مواد خوراکی در افغانستان، مقام‌های این بانک تصمیم گرفتند ۳ پروژه که ارزش مجموعی آن به ۴۵۰ میلیون دالر می‌رسد، از سر گرفته شود.
با این حال، تمویل مالی بخش معارف افغانستان از سوی بانک جهانی از سر گرفته نشده است. تمویل معارف افغانستان که ۱۵۰ میلیون دالر است،‌ بخشی از چهار پروژه عمدهٔ بانک جهانی برای این کشور است.
بانک جهانی به تاریخ ۲۹ مارچ‌ در واکنش به تصمیم طا-لبان مبنی بر مسدود نگهداشتن مکتب‌های دختران، ۴ پروژه‌ را در افغانستان تعلیق کرد، پروژه‌هایی که ارزش آن به ۶۰۰ میلیون دالر می‌رسید.
این پروژه‌ها قرار بود از طریق صندوق امانت بازسازی افغانستان (ARTF) تمویل و از سوی دفاتر ملل متحد در بخش‌های معارف، صحت زراعت و معیشت تطبیق شود.
صندوق وجهی بین المللی (IMF)، بانک جهانی و وزارت مالیه ایالات متحده ناوقت دوشنبه اعلام کردند که قرار است صندوق امانت بازسازی افغانستان و سایر تمویل کنندگان منابع مالی جمعهٔ آینده با هم در مورد وضعیت اقتصادی و مشکلات مصئونیت غذایی در افغانستان صحبت کنند.
به گفتهٔ این منابع آگاه،‌ نمایندگان صندوق وجهی بین المللی، بانک توسعه‌ اسلامی و هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)‌ نیز در جلسه اشتراک خواهند کرد.
بانک جهانی هفتهٔ گذشته گفت که وضعیت اقتصادی در افغانستان بی‌نهایت وخیم شده است و عاید سرانه در ۴ ماه نخست سال روان میلادی در این کشور در مقایسه با چهار ماه نخست ۲۰۲۱ بیش از ۳۳ در صد کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا