آخرین اخبارتبصرهتحلیلجهانسیاست

بحران در خاورمیانه؛ سفر رییسی به ترکیه چه موجی ایجاد می‌کند!

ایران و ترکیه به دلیل نقش تاریخی و هژمونی فرهنگی در منطقه به عنوان دو آدرس توازن آفرین مطرح هستند که در مواجهه با جنگ در غزه دیدگاه‌ها و نظرات مشترک فراوانی دارند

ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران روز چهارشنبه (۴ دلو) تهران را به مقصد انقره پایتخت ترکیه ترک کرد. رییسی قرار است در این سفر با همتای ترکش و برخی مقام‌های عالی‌رتبه این کشور دیدار می‌کند. سفر رییسی به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که موجی از بحران‌های خونین و نگران کننده در منطقه حاکم است و بیم آن می‌رود که این بحران‌های پراکنده به صورت یک موج عظیم و خطرناک سبب جنگ تمام عیار در خاورمیانه و کل جهان شود. همین اکنون وضعیت در فلسطین و یمن در خطرناک ترین وضعیت قرار دارد.
ایران و ترکیه به دلیل نقش تاریخی و هژمونی فرهنگی در منطقه به عنوان دو آدرس توازن آفرین در منطقه مطرح هستند که در مواجهه با جنگ در غزه دیدگاه‌ها و نظرات مشترک فراوانی دارند. هردو اسراییل را به نسل کشی، جنایت جنگی و کودک‌کشی در فلسطین متهم می‌کنند و خواستار اعاده حقوق مردم فلسطین شده‌اند.
دیدگاه مشترک انقره و تهران در قبال مسئله فلسطین و همکاری تنگاتنگ این دو کشور جمع روسیه در موضوع عراق و سوریه از آن جهت نیز حایز اهمیت فوق العاده است که ترکیه اساساً در مسایل منطقه‌ای در خط موازی و حتی مخالف ناتو و در راس آن امریکا رفتار کرده و نشان داده که موضوعات منطقه برایش نسبت به مسایل ناتو ارججیت دارد.
از این منظر، با توجه به راهبردهای ایران و ترکیه در قبال منطقه، به نظر می‌رسد که سفر رییسی به انقره در جهت مهار امواج بحرانی اثرگزار است و می‌تواند موجی علیه آن ایجاد کند. در چند روز اخیر، حملات امریکا و انگلیس علیه مواضع حوثی ها در یمن و سوریه و عراق بر موج قبلی تنش‌ها افزوده؛ زیرا به نظر می‌رسد که این حملات در دفاع از رژیم اسرایل و به هدف انحراف افکار عامه کشورهای غربی و جهان از موضوع جنایاتی که رژیم اسراییل در غزه انجام می‌دهد صورت می‌گیرد.
با توجه به این مسئله و خطر بی‌ثباتی و بحرانی که کل منطقه را تهدید می‌کند، سفر رییسی به ترکیه و همسویی دو کشور اثرگذار منطقه در جهت زدودن بحران‌ها اهمیت خاصی می‌یابد و می‌تواند در راستای تقویت بلوک ضد هژمونی غربی و در راس آن امریکا واقع شود؛ چیزی که از نزدیک به دو دهه به این طرف کشورهای شرقی تلاش دارند از شر آن خلاص شوند.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا