آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشر

دیدبان حقوق بشر:

برای محافظت از اقلیت‌های مذهبی در افغانستان هیچ کاری نشده است

خبرگزاری دید: دیدبان حقوق بشر می‌گوید به‌رغم حملات متعدد داعش بر جامعه تشیع و سایر اقلیت‌های مذهبی، طا-لبان هیچ کاری برای محافظت از آن‌ها روی دست نگرفته است.


دیدبان حقوق بشر امروز سه‌شنبه(١٥ سنبله) با نشر گزارشی گفته است که داعش بارها به هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های مذهبی در مسجدها،‌ مکتب‌ها و محل کارشان حمله کرده اما طا-لبان برای محافظت از این جوامع کاری نکرده است.
این سازمان در گزارش خود افزوده است طی یک سال گذشته در نتیجه حمله‌های انجام شده از سوی داعش، دست‌کم ۷۰۰ نفر کُشته و زخمی شده‌اند.
دید‌بان حقوق بشر هم‌چنان با اشاره به دهه ۱۹۹۰ میلادی گفته است از آن جایی که هزاره‌ها یک گروه قومی عمدتاً شیعه هستند، آنان برای بیش از یک قرن با تبعیض و سوء‌استفاده از طرف حکومت‌های متوالی افغانستان روبرو بوده‌اند.
این سازمان در واکنش به سانسور شدید و سرکوب فزاینده رسانه‌ها از سوی طا-لبان، گفته است این بدان معنا است که احتمال حمله‌های بیش‌تری وجود دارد که حق گزارش‌دهی داده نشده است.
از سویی هم، فرشته عباسی پژوهش‌گر افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفته است که از زمان تسلط طا-لبان جنگ‌جویان وابسته به داعش حملات وحشیانه متعددی را علیه اعضای جامعه هزاره‌ها انجام داده است.
این گزارش توصیه‌هایی را برای محافظت از اقلیت‌هایی مذهبی در افغانستان ارایه کرده است.
گفتنی است که اعضای پارلمان بریتانیا نیز چند روز پیش در گزارشی گفت که جامعه تشیع در افغانستان با خطر نسل‌کشی از سوی طا-لبان و داعش مواجه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا