آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

برگزاری اجلاس «سیکا» در قزاقستان بدون نماینده‌ای از افغانستان

خبرگزاری دید: اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) به ریاست جومارت توکایف رییس جمهور قزاقستان در آستانه دایر شد. افغانستان در این نشست هیچ نماینده ندارد.


ششمین اجلاس بین‌المللی سران کشورهای عضو سیکا به تاریخ ۱۲ و ۱۳ اکتوبر در آستانه پایتخت قزاقستان و با حضور نمایندگان ۲۷ کشور آسیایی و ۱۲ عضو ناظر شامل سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزیا، اندونیزیا، ویتنام، جاپان، اوکراین و امریکا در حال برگزاری است.
سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان گفته است که در ششمین اجلاس سیکا، ۱۱ کشور از جمله روسیه، ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، عراق، ازبیکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، فلسطین و تاجیکستان در عالی‌ترین سطح (در سطح سران کشورها) و حدود ۵۰ هیئت از کشورهای عضو، کشورهای ناظر، سازمان‌های ناظر، سازمان‌های شریک و مهمانان در این اجلاس شرکت کنند.
مهم ترین آجندای این اجلاس ارتقای این کنفرانس به یک سازمان بین‌المللی است.
هیئت ایران به رهبری سید ابراهیم رییسی، هیئت روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین، هیئت پاکستان به رهبری شهباز شریف، هیئت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، هیئت چین به رهبری معاون شی جین پینگ و هیئت قطر به رهبری محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی در این اجلاس شرکت کرده‌اند.
اشتراک‌کنندگان در مورد آخرین تحولات و برنامه‌های مورد علاقه کشورهای عضو CICA و راه‌های فعال کردن نقش‌ها و میکانیزم‌های آن در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه با توجه به اهمیت روزافزون این بلوک در بحبوحه چالش‌های امنیتی فرا روی آسیا بحث خواهند کرد.
چالش‌ها شامل درگیری‌های منطقه‌ای، جرایم سازمان‌یافته فراملی، تروریزم، تغییرات آب‌وهوایی، افزایش مداوم سطح آب دریا، درگیری‌های آبی، امنیت غذایی و بیماری‌های همه‌گیر و همچنین امنیت انرژی خوانده شده است.
انتظار می‌رود که ششمین اجلاس سران سیکا شاهد تصویب چندین سند و تصمیم باشد.
طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتوبر ۱۹۹۲ میلادی در ۴۷‌اُمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رییس جمهور پیشین قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.
افغانستان، قزاقستان، ایران، پاکستان، کوریای جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبیکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.
گفتنی است که از افغانستان در این اجلاس هیچ کس نمایندگی نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا