آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

برگزاری انتخابات خطرناک است

اگر قرار باشد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دور جدید، نتایج انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته باشد، باید انتظار روز های ناگواری را داشته باشیم.

هر چند بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دور جدید، یک موضوع رنگ باخته است اما، اگر انتخابات ریاست جمهوری بدون اصلاحات برگزار شود، برای ثبات سیاسی کشور بسیار خطرناک خواهد بود. دوتا تجربه تلخ انتخاباتی داریم و همگان به خاطر دارند. یکی انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان و دیگر انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ که معروف است به انتخابات « گوسفندی» و با این نام و نشان شهرت جهانی نیز یافت.
بربنیاد تازه ترین جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود. شماری از چهره‌ها به شمول محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور نامزد انتخابات است.
این روزها بحث گفت‌وگوهای صلح به منظور پایان جنگ بیشتر از زمانی دیگر شدت گرفته است، ایالات متحده امریکا به عنوان یکی از طرف‌های جنگ جاری به کرات تکرار کرده که برای این کشور گفت‌وگوهای صلح مهم تر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و برای رسیدن به صلح با گروه طالبان عجله نیز دارد.
زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان بارها گفته که صلح اولویت کاخ سفید است تا انتخابات ریاست جمهوری.
عدم حمایت امریکا از برگزاری انتخابات ریاست جممهوری، سبب گردیده که موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در برابر صلح به حاشیه برود.
هر چند که زلمی خلیلزاد گفته روی برگزاری انتخابات نیز آمادگی گرفته شود و انتظار داریم پیش از برگزاری انتخابات، به صلح دست یابیم.
اما اکنون حرف حسابی این خواهد بود که بدون اصلاحات انتخاباتی، رفتن به سوی انتخابات ریاست جمهوری پیامدهای بسیار ناگوار خواهد داشت. بیش از شش ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی گذشته است و هنوز پرونده این انتخابات بسته نشده. پارلمان جدید که از سوی رییس جمهور غنی چندی پیش افتتاح شد، یک پارلمان ناقص است، زیرا نتایج به صورت کلی اعلام نشده است.
اصلاحات انتخاباتی، تنها به اصلاح قوانین یا سیستم انتخاباتی خلاصه نمی‌شود. عدم استقلالیت رهبری کمیسیون‏‌های انتخاباتی، رشوه، همسویی با جناح‌های سیاسی یا نامزدان، دست درازی حکومت به حوزه کار نهادهای انتخاباتی و… عدم تخصص اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی از جمله جدی‌ترین چالش‌های فرایند انتخابات در افغانستان پنداشته می‌شود.
آبروی دمکراسی در کشوری به نام افغانستان وابسته به عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی است. دمکراسی در دوره پساطلبان با برگزاری انتخابات در افغانستان معرفی گردیده است. متاسفانه کمیسیون‌های انتخاباتی با اقدامات غیر مسئولانه که دشمن دمکراسی محسوب می‌گردد، مردم را نسبت به روند انتخابات بی‌باور ساخته است.
اگر قرار باشد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دور جدید، نتایج انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته باشد، باید انتظار روز های ناگواری را داشته باشیم. با آن که رییس جمهور غنی از اصلاحات انتخاباتی و انتخابات شفاف صحبت می‌کنند، اما شوربختانه اوضاع کمیسیون‌های انتخاباتی همان چیزی است که بوده. حتی می‌توان گفت که اوضاع « بدتر» نیز گردیده است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا