آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

برگزاری چهار انتخابات همزمان؛ ظرفیت کمیسیون چقدر است

اگر قرار باشد انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان با این کمیسیون برگزار شود، باید منتظر تنش‌های انتخاباتی باشیم. تنش‌هایی که ممکن است برای ثبات سیاسی و امنیتی کشور پیامدهای بسیار ناگوار داشته باشد

سرانجام تقویم انتخابات ریاست جممهوری تغییر کرد. پیش از این قرار بود انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود. به تازگی رهبری کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری با سه ماه تاخیر در ۲۹ سرطان برگزار شود.
براساس اظهارات رییس کمیسیون انتخابات، قرار است در ۲۹ سرطان همزمان انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولسوالی، انتخابات شورای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی برگزار شود. کمیسیون انتخابات علت تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری را مشکلات امنیتی، کامل نشدن امور علمیاتی و تخنیکی خوانده است.
اکنون حرف اساسی این خواهد بود که کمیسیون انتخابات نمی‌تواند چهار انتخابات را همزمان در ۲۹ سرطان برگزار کند. در واقع کمیسیون فعلی ظرفیت برگزاری چهار انتخابات را ندارد.
روز گذشته نهادهای ناظر بر انتخابات یک بار دیگر در یک نشست خبری تکرار و تاکید کردند که کمیسیون فعلی نمی‌تواند ازپس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برآید.
حکومت افغانستان و احزاب سیاسی بایستی هر چه زودتر روی یک کمیسیون با ظرفیت توافق و کار کنند. به سود ما نخواهد بود که انتخابات ریاست جمهوری را کمیسیون فعلی برگزار کند. اگر قرار باشد انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان با این کمیسیون برگزار شود، باید منتظر تنش‌های انتخاباتی باشیم. تنش‌هایی که ممکن است برای ثبات سیاسی و امنیتی کشور پیامدهای بسیار ناگوار داشته باشد.
از «انتخابات گوسفندی» در سال ۱۳۹۳ و انتخابات پارلمانی در ۲۸ و ۲۹ ماه میزان باید درس عبرت بگیریم. بربنیاد تقویم انتخابات پارلمانی، باید پرونده انتخابات مجلس نمایندگان در ۲۹ ماه قوس بسته می‌شود که تاکنون این کار از جانب کمیسیون انتخابات انجام نشده است. روشن هم نیست که چه زمانی پرونده انتخابات پارلمانی بسته می‌شود.
نتایج ابتدایی ولایات کابل و بغلان هنوز منتشر نشده است. منابع سیاسی و آگاهان انتخاباتی می‌گویند که حکومت تلاش دارد نتایج کابل را مهندسی کند.
انتخابات مجلس نمایندگان با انبوهی از تقلب و تخطی همراه بود. رهبری کمیسیون انتخابات نیز این موضوع را تایید کرده است که در برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان سخت ناکام بوده است.
پس از اعلام نتایج مقدماتی بسیاری از نامزدان و هواداران آن‌ها در بخش‌های مختلف کشور معترض‌اند و می‌گویند نتایج منتشر شده برای آن‌ها قابل قبول نیست. نامزدان معترض خواستار بازشماری آرا شده‌اند و تاکید می‌کنند که کمیسیون انتخابات نتوانسته است آرای سیاه و سفید را تفکیک کند.
با این وجود بهتر خواهد بود که دست کمیسیون کنونی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کوتاه شود. کمیسیونی که قادر نشد انتخابات مجلس نمایندگان را به گونه سالم برگزار کند، چطور ممکن است که همزمان چهار انتخابات را برگزار کند.
انتخابات ریاست جممهوری یک روند بسیار جنجالی و مهم است. کمیسیون فعلی نمی‌تواند مهم بودن انتخابات ریاست جمهوری را درک کند. به تازگی کمیسیون انتخابات اعلام کرده که برای یک انتخابات شفاف به زمان کافی و منابع فراوان نیاز دارند.
چنانچه بارها تکرار شده است شفافیت در روند انتخابات نیاز به اراده شفاف و تصمیم شفاف دارد. فراموش نکنیم که نباید خاطره تلخ انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ بار دیگر تکرار شود. احزاب سیاسی نباید اجازه بدهند که انتخابات ریاست جمهوری از جانب کمیسیون فعلی برگزار شود. در انتخابات پارلمانی هم معلوم شد که کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات مستقل نیست.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا