آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

جان بولتون؛ مشاور جنگ طلب ترامپ به حاشیه رانده شده است

جان بولتون همچنان مخالف مذاکره امریکا با طالبان بوده و نمی‌خواهد که نیروی نظامی این کشور از افغانستان خارج شود. او خواستار تغییر حاکمیت در ایران با استفاده از گزینه نظامی است، موافق لشکر کشی امریکا به عراق بود و خواستار آن است که در برابر کوریای شمالی از قوه نظامی استفاده شود.

به تازگی روزنامه واشنگتن‌پُست گزارش داده که جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ از سوی کاخ سفید در مسئله مذاکره با طالبان کنار گذاشته شده و آجندای مذاکرات با او شریک ساخته نمی‌شود.
این روزنامه همچنان نوشته ترامپ به مقامات کاخ سفید دستور داده تا جان بولتون و تیم مشاوریت امنیت ملی از مسایل و مباحث مذاکرات با طالبان دور نگه داشته شود.
جان رابرت بولتون عضو حزب جمهوری‌خواه امریکا، او متولد ۱۹۴۸ در امریکا است و در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ سفیر امریکا در ملل متحد بود. در زندگی نامه جان بولتون در دانشنامه ویکی پیدیا آمده که او برای فرار از اعزام به ویتنام برای عضویت در گارد ملی امریکا نام نویسی کرد( در آن زمان اولویت اعزام به جبهه ویتنام با اعضای ریزرف ارتش نبود و افراد فراخوانده شده به جبهه اعزام می‌شدند). هرچند بولتون موافق لشکرکشی امریکا به ویتنام بود، ولی هرگز به جبهات جنگ در این کشور نرفت.
او هم‌اکنون در نهادهای زیر عضویت دارد: «موسسه امریکن انترپرایز»، «انجمن ملی سلاح»، «پروژه‌ای برای قرن امریکایی جدید»، «بنیاد یهودی امور امنیت ملی» و «کمیته صلح و امنیت در خلیج». از این جمله به استثنای موسسه امریکن انترپرایز بقیه نهادها محافظه کار خوانده شده است.
بولتون از مشاوران «میت رامنی» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ بود. او مصداق اصلی مثل فارسی« جنگه به پیسه می‌خرد» است و خواستار حضور نظامی و قوی امریکا در قضیه ایران، جنگ افغانستان، بحران شبه جزیره کوریا و باقی مسایل جهان است.
در مورد آقای بولتون در ویکی پیدیا چنین نگاشته شده:«بولتون یک« باز جنگ‌طلب» خوانده شده و از مدافعان تغییر رژیم در کره شمالی است. وی بارها خواهان پایان دادن به برنامه جامع اقدام مشترک )برجام) با ایران شده‌است. بولتون از طرفداران سازمان مجاهدین خلق ایران است و بارها خواستار بمباران ایران شده‌است .او از حامیان جنگ عراق بود و همچنان از این تصمیم خود دفاع می‌کند .او از اقدام نظامی و تغییر رژیم در سوریه و لیبی دفاع کرده‌است او طرفدار استفاده از زور نظامی در هر زمینه و همه جا برای پیشبرد اهداف خود است و می‌گوید هر کشوری که مخالفتی با امریکا داشته باشد باید تنها با حمله نظامی، سرکوب شود.»
جان بولتون در سال ۲۰۱۸ میلادی به جای مک مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ شد، در همین زمان بود که امریکا رسماً از توافق برجام خارج شده و تحریم‌های امریکا علیه تهران که در حالت تعلیق بود، دوباره رویکار آمد.
جان بولتون همچنان مخالف مذاکره امریکا با طالبان بوده و نمی‌خواهد که امریکا از افغانستان خارج شود. او خواستار تغییر حاکمیت در ایران با استفاده از گزینه نظامی است، موافق لشکر کشی امریکا به عراق بود و خواستار آن است که در برابر کوریای شمالی از قوه نظامی استفاده شود.
به نظر می‌رسد که اکنون نظریات و مشوره‌های جان بولتون از سوی کاخ سفید خریدار ندارد چرا که در قضیه مذاکره با طالبان کنار گذاشته شده است، در امر مواجهه با کوریای شمالی خلاف میل او رفتار شده و همچنان واشنگتن در برابر ایران به گزینه نظامی متوسل نشده است.
در ماه گذشته میلادی دونالد ترامپ، سرپرست وزارت دفاع امریکا، رییس ارتش آن کشور، وزیر خارجه و زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، در تفریحگاه گلف ترامپ جمع شده بودند تا در مورد جزئیات توافق با گروه طالبان رایزنی کنند. در این نشست مهم جان بولتون دعوت نشده بود چون دونالد ترامپ از آن هراس داشت که با مخالفت تیم او مواجه شده و خبر این رایزنی به رسانه‌ها درز کند.
روی کرد کاخ سفید نسبت به قضایای جهان نشان می‌دهد که نظریات جنگ طلبانه جان بولتون اکنون برای ترامپ اهمیت نداشته و این چهره امپریالیست به شدت منزوی شده است.
به تازگی کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ آماده مذاکره و دیدار با حسن روحانی رییس جمهور ایران است. در کمتر از یک سال گذشته آقای ترامپ دوبار با رهبر کوریای شمالی دیدار داشت و اکنون نیز واشنگتن در حال امضای توافق با گروه طالبان در افغانستان است که این مسایل خود نمایانگر به حاشیه رفتن بولتون جنگ طلب بوده و امریکا در پی بازسازی رابطه‌اش با جهان است.
گمان می‌رود که حتا کاخ سفید از این که زیر فشارهای آقای بولتون از توافق برجام خارج شده و از این کرده پشیمان نیز است. چون با خروج از برجام امریکا در وضعیت بدی قرار گرفته و خیلی از متحدان سنتی خود را آزرده کرد. اکنون در اردوی امریکا نه انگلیس است و نه فرانسه و آلمان.

در پی اعمال دوباره تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه ایران، امریکا به شدت تنها ماند و این موضوع مستقیماً برخاسته از آرای جنگ طلبانه بولتون بود. اکنون اما ترامپ در پی آن است که سیاست مماشات در پیش گیرد چرا که سیاست سلطه و جنگ به اندازه کافی اقتصاد امریکا را به خطر انداخته است.
متحول جنگ طلبی بولتون در معادله سیاسی ترامپ به مجهولی می‌ماند که حاصل آن همواره صفر است، به عبارت دیگر سیاست ملی‌گرایانه ترامپ با تئوری‌های امپریالیستی و جنگ طلبانه بولتون در تضاد ۱۸۰ درجه‌ای قرار داشته و کاخ سفید را ناگزیر به اتخاذ تصامیم خلاف سیاست خارجی امریکا کرده است.
اکنون ایالات متحده امریکا در پی انقباض است و ترامپ بارها اعلام کرده که امریکا پولیس جهان نیست، پس تئوری‌های جنگ افروزانه مشاور امنیت ملی کاخ سفید به درد سیاست خارجی واشنگتن نخورده و بهتر است که به نهادهای مطالعات راهبردی رهنمایی شود.
امریکا در آستانه توافق صلح با طالبان، نرمش در برابر ایران، تعامل با کوریای شمالی و تجاهل عارف در قبال متحدان اروپایی خود است، به اندازه کافی با چین در افتاده، با روسیه در بدترین حالت نسبت به زمان جنگ سرد قرار گرفته و از همه مهمتر این که می‌داند جهان کنونی چیزی متفاوت از پایان هزاره دوم و عصر سردم داری بی‌ چون و چرای غرب به رهبری واشنگتن است. در چنین احوالی است که تئوری‌ها و تئوریسن‌های جنگ طلبی همانند «جان رابرت بولتون» به زباله دان هزاره سوم فرستاده خواهد شد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا