آخرین اخبارافغانستانسیاست

برگشت رییس جمهور غنی از مونیخ و آغاز مشوره‌ها در پیوند به روند صلح

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور با برگشتن از کنفرانس امنیتی مونیخ سلسله مشوره‌ها را در پیوند به روند صلح، خطرات و فرصت‌های احتمالی آن با والیان ولایات مختلف آغاز کرد. این دیدار شام روز دوشنبه(۲۸ دلو) در ارگ انجام شد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور با برگشتن از کنفرانس امنیتی مونیخ سلسله مشوره‌ها را در پیوند به روند صلح، خطرات و فرصت‌های احتمالی آن با والیان ولایات مختلف آغاز کرد. این دیدار شام روز دوشنبه(۲۸ دلو) در ارگ انجام شد.
به نقل از ارگ، در این دیدار ابتدا رییس جمهور غنی در مورد فرصت‌های جدید در پیوند به پروسۀ صلح صحبت کرد و والیان را از سفر اخیرش به آلمان و دیدارهایش با متحدین افغانستان در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ، در جریان گذاشت.
رییس جمهور گفت که ما به سوی آغاز یک پروسه جدید می‌رویم تا فرصت‌ها برای رسیدن به صلح پایدار فراهم گردد. وی افزود که ظرفیت‌ها و تحرک نیروهای امنیتی و دفاعی کشور افزایش یافته و نیروهای ما از حالت دفاعی به حالت تعرضی قرار گرفته‌اند.
رییس جمهور غنی با تاکید بر تحکیم و تقویت پایه‌های نظام جمهوریت، خاطرنشان کرد که ادارات ملکی افغانستان ظرفیت‌های لازم حکومتداری را به خاطر ارائه خدمات بهتر به مردم، به دست آورده‌اند.
رییس جمهور خطاب به والیان گفت که با اقشار مختلف مردم به ویژه علمای کرام، زنان و جوانان بیشتر کار کنند تا آنان را در راستای صلح و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بسیج نمایند.

رییس جمهور کشور همچنان در خصوص عرضه خدمات و رسیدگی به مشکلات مردم صحبت کرد و بر حمایت والیان از سکتور خصوصی تاکید ورزید.
آقای غنی با بیان این که آیا طالبان از جنگ دست خواهند کشید و رهبری آنان تعهد به صلح دارند، گفت که مردم صلح می‌خواهند و معنای صلح برای مردم این است که خشونت کاملاً خاتمه یابد و ثبات تعریف واضح داشته باشد. وی گفت که ما گفتمان صلح را ملی ساختیم، صلح ما سمتی و گروهی نیست.
او از ادامۀ تعهدات و پشتیبانی جامعه بین‌المللی از افغانستان، در دیدارهای اخیرش در نشست امنیتی مونیخ یادآوری کرده، گفت که متحدین ما هر کدام به نوبۀ خود یکبار دیگر از حمایت‌های شان از افغانستان، اطمینان دادند.
رییس جمهور گفت که تیم مذاکره کنندۀ ما با اصول و دستورالعمل واضح به مذاکرات خواهد رفت و تصمیم نهایی را در خصوص صلح، مردم خواهند گرفت. وی افزود که مؤثریت، مشارکت و حدود صلاحیت تیم مذاکره کننده مهم است و صلاحیت آن را نظام جمهوری اسلامی افغانستان تعیین خواهد کرد.
وی تصریح کرد که مالکیت و رهبری صلح به دست حکومت افغانستان است و ختم جنگ خواست مردم ما می‌باشد و در مذاکرات، تیم مذاکره کننده حقوق بنیادی تمام مردم افغانستان را در نظر خواهد گرفت.

در این دیدار والی ننگرهار به نمایندگی زون مشرقی، والی فاریاب به نمایندگی زون شمال، والی تخار به نمایندگی زون شمال شرق، والی هرات به نمایندگی زون غرب، والی پکتیا به نمایندگی زون جنوب شرق، والی کابل به نمایندگی زون پایتخت، والی بامیان به نمایندگی زون مرکز و والی کندهار به نمایندگی زون جنوب، نگرانی ها و نظریات شان را در مورد صلح بیان نمودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا