آخرین اخبارجهانسیاست

بزرگترین دموکراسی جهان؛ نزدیک به هزار میلیون هندی در انتخابات شرکت می‌کنند

خبرگزاری دید: انتخابات پارلمانی هند که به عنوان بزرگترین دموکراسی در جهان شناخته می‌شود، روز جمعه (۳۱ حمل) آغاز شد. قرار است ۹۷۰ میلیون شهروند هند رای بدهند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، این انتخابات شش هفته (تا ۱ جون) ادامه خواهد داشت و طی آن بیش از ۱۰ درصد جمعیت زمین که ۹۷۰ میلیون تن می‌شود در ۲۱ ایالت هند رأی خواهند داد.

در این انتخابات که زیر تدابیر امنیتی شدید آغاز شده، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به دنبال سومین دور رهبری این کشور است.

طی این انتخابات قرار است ۵۴۳ نماینده از سراسر هند به پارلمان این کشور‌ راه یابند و سپس نخست‌وزیر را انتخاب کنند.

شمارش آرای این انتخابات قرار است سه روز پس از پایان انتخابات در ۴ جون انجام شود.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، نارندرا مودی نخست‌وزیر و رهبر حزب ملی‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا پیروز این انتخابات خواهد شد.

اگر مودی بار دیگر پیروز انتخابات شود،‌ وی‌ پس از جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر اسبق این کشور، دومین رهبر هند خواهد بود که این کشور با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفر را برای سومین دور متوالی رهبری می‌کند.

در طرف دیگر، ایتلاف اپوزیسیون به رهبری کنگره ملی هند و احزاب قدرتمند منطقه‌ای قرار دارند که انتظار می‌رود مودی و حزبش را به چالش بکشند.

اگر ایتلاف اپوزیسیون موسوم به هند در انتخابات پیروز شود، مشخص نیست چه کسی هند را رهبری خواهد کرد، زیرا هنوز بیش از ۲۰ حزب نامزد خود را معرفی نکرده‌اند.

همزمان با نظرسنجی‌ها درباره پیروزی‌ مودی، منتقدان دموکراسی هند را در صورت پیروزی وی با خطر مواجه می‌بینند.

این انتخابات در حالی برگزاری می‌شود که حزب حاکم در هند به رهبری مودی، متهم به سرکوب مسلمانان این کشور بوده و به همین خاطر بارها مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری و رهبران برخی از کشورها قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا