آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

برای نخستین‌ بار

بزرگ‌ترین نیروگاه برق بادی-خورشیدی در هرات به بهره‌برداری رسید


نخستین و بزرگ‌ترین نیروگاه برق بادی- خورشیدی در ولایت هرات امروز با حضور انجینیر علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب و مصطفی ظاهر، رییس عمومی محیط زیست کشور به بهره‌برداری رسید.
پروژه مذکور در ۴۰ جریب زمین اجرا شده و ده‌ها نوع تجهیزات هم‌اکنون نصب شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، انجینیر علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب می‌گوید که این پروژه با هزینه (۳,۴۹۸,۶۰۹٫۰۰) دالر امریکایی با همکاری کشور جاپان از تاریخ ۰۶/Aprile/2016 آغاز شده و هم‌اکنون به پایه اکمال رسیده است.
وزیر انرژی و آب، ضمن تقدیر از همکاری کشور جاپان در تمویل این پروژه گفت که کار این پروژه توسط کمپنی قراردادی Quattro Constriction Companyو همکار اجرایوی (UNOPS) اجرا شده است.
پروژه برق بادی وخورشیدی توانایی تولید۲ میگاوات را دارا است که از انرژی تولید شده علاوه بر باشندگان هرات سکتورخصوصی بخش خصوصی نیز بهره‌مند می‌شوند.
از این پروژه بیش از پانزده هزار فامیل بهره خواهند برد.
وزیر انرژی و آب می‌گوید، در این پروژه تجهیزاتی شامل۵۳۲۰ تخته سولر از کشور ناروی که دارای ظرفیت ۱۷۰۰ کیلووات می‌باشد، ۳ پایه توربین بادی هرکدام با ظرفیت ۱۰۰ کیلو وات که جمعا ۳۰۰ کیلو وات می‌گردد، یک عدد توته لایزینگ فنل (Totalizing Panel)، ۳۱ عدد انورتر، یک پایه ترانسپرمر ترکی ۲٫۵ میگاوات، ۲ پایه سویچ گیر، دو عدد (Storage room)، ۸ عدد کمره (CCTV)، یک حلقه چاه به عمق ۱۲۰ متر، یک عدد ذخیره به حجم ۱۰ متر مکعب با تاور ۱۰ متر ارتفاع در محل نصب شده است.
آقای عثمانی، این پروژه را بزرگ‌ترین پروژه ترکیبی بادی و خورشیدی دانسته و اظهار کرد که شرایط اقلیمی در ولایت هرات موفقیت بیشتر را برای این پروژه رقم خواهد زد.
وی، همچنان از آغاز تلاش ها به خاطر اجرای پروژه‌های بیشتر انرژی تجدید پذیر در برخی از ولایات یادکرده افزود: وزارت انرژی و آب تلاش دارد تا دراجرای پروژه های مشابه در ولایات مختلف سیصد میگاوات برق را تولید کند.
وزیر انرژی و آب در ادامه از تعهد به خاطر آغاز پروژه ایجاد نیروگاه برق پنج میگاوات خورشیدی در ولسوالی «شیندند» اطمینان داد.
این برج تولید برق از نیروی باد و خورشید که برای نخستین بار در کشور نصب شده است، از پروژه تولید ۲ میگاوات برق از منابع پاک است.
این پروژه که مجموعا ۲ میگاوات برق تولید می‌کند شامل بخش تولید برق از نور خورشید و تولید برق از باد است که از این میان ۱۷۰۰ کیلووات یا ۱٫۷ میگاوات آن از نور خورشید به کمک ۵۳۲۰ تخته سولر تولید می‌شود و ۳۰۰ کیلووات یا ۰٫۳ میگاوات باقی مانده توسط سه برج تولید برق از نیروی باد تولید می شود.
انجینیر عثمانی افزود: این پروژه در ساحه ۴۰ جریب زمین در شهرک صنعتی ولایت هرات نصب شد.
موصوف، این پروژه را نمونه‌ی خوبی از ایجاد پارک تولید انرژی از منابع پاک عنوان کرد که می‌تواند در آینده برای گسترش تولید برق از منابع تجدید پذیر از تجربیات این پروژه استفاده موثر صورت گیرد.
آقای عثمانی خاطر نشان ساخت که ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کوتاه مدت می‌تواند جایگزین مناسب برق وارداتی باشد.
وزیر انرژی از تلاش‌های آن وزارت در راستای خودکفایی انرژی برق یاد کرد.
به گفته متخصصین وزارت انرژی و آب از این نوع پروژه در میان کشورهای همسایه که از نیروی باد و نور خورشید به صورت همزمان تولید برق شود و از یک سب استیشن برق وارد شبکه برق شهری گردد تاکنون ساخته نشده و این نخستین نیروگاه از این دست در منطقه است.
در همین حال، آقای خادم، معاون اتاق صنایع معادن نیز افتتاح این پروژه را در رفع مشکلات کمبود انرژی برق به خصوص در شهرک صنعتی و رشد صنایع مهم دانست.
در مراسم افتتاح این پروژه علاوه بر انجینیر غالب، شاهزاده مصطفی ظاهر، رییس عمومی محیط زیست کشور و جمعی از مسئولان دولتی نمایندگان مردم در شورای ولایتی شرکت داشتند.
انجینیر غالب، رییس عمومی شرکت برشنا نیز اظهار کرد که برق تولیدی این نیروگاه به شبکه شهری وصل شده است.
این پروژه توسط سیستم SCADA کنترول می‌شود و بلدنگ کنترول روم دارای دفتر و اطاق گارد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا