آخرین اخباراجتماعافغانستان

بلاتکلیفی صدها دانشجوی افغانستانی در هند

خبرگزاری دید: صدها دانشجوی افغانستانی حدود ٢ سال می‌شود که در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند و خواهان مداخله هند هستند.

از زمان فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، صدها دانشجوی افغانستانی در هند و افغانستان با مشکلات ویزا و بورس تحصیلی مواجه هستند.

ده‌ها دانشجو که دوره‌های فارغ التحصیلی خود را در هند به پایان رسانده اند و در حال حاضر در این کشور اقامت دارند و به دنبال ادامه تحصیل هستند، به دلیل عدم انتشار بورسیه تحصیلی با مشکل مواجه هستند.

از طرفی هم، ویزاهای آن‌ها تمدید نشده است، حتی با توجه به اینکه پذیرش برای دوره تحصیلی ۲۰۲۳-۲۴ در اکثر موسسات آموزشی هند تا اخیر جولای به پایان می‌رسد.

این دانش‌آموزان تحت عنوان دانشجویان افغانستانی-هند، اکنون نامه‌ای به وزارت امور خارجه هند و دیگر مقامات ذیربط ارسال کرده‌اند تا ناتوانی و ناراحتی خود را اعلام کنند.

آن‌ها همچنین هر از گاهی در این اواخر اعتراضات مسالمت‌آمیزی را سازماندهی کرده اند تا از ادامه حمایت مقامات هندی قدردانی کنند.

بیش از ۶۰۰ دانشجوی افغانستان از جمله حدود ۲۰۰ دختر در دانشگاه‌ها و کالج‌های مختلف در هندوستان و ۱۵۰ دانشجو فقط در دانشگاه‌های پنجاب مشتاقانه منتظرند تا برای تحصیلات عالی خود که برای آن به بورسیه تحصیلی نیاز دارند درخواست دهند.

در هند، اکثر دانشجویان افغانستان به بورسیه شورای هند برای روابط فرهنگی (ICCR) متکی هستند.

در طول سالیان متمادی، این دانشجویان برای تکمیل دوره‌های فارغ التحصیلی از کمک‌های مالی برخوردار شده اند.

با این حال، به دلیل بی‌ثباتی و آشفتگی‌های سیاسی در افغانستان، این دانش‌آموزان تحت فشار مالی قرار دارند، آینده نامعلومی دارند و دوباره به کمک‌های بشردوستانه این شورا ICCR متکی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا