آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانکودکان

بنفشه یعقوبی از افغانستان، برنده جایزه بین‌المللی “زنان شجاع”  آمریکا شد

خبرگزاری دید: وزارت خارجه امریکا بنفشه یعقوبی، عضو پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان و ۱۱ زن دیگر را برنده جایزه “زن شجاع” سال ۲۰۲۴ اعلام کرد. خانم یعقوبی، در حکومت جمهوری، به عنوان کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان فعالیت می کرد که به گفتۀ دیدبان حقوق بشر در شکل دادن به حقوق کار و حقوق معلولیت در کشور نقش داشت.

به نقل از افغانستان اینترنشنال؛ وزارت خارجه آمریکا روز گذشته، ۱۱ حوت، در اعلامیه‌ا‌ی نوشت” بنفشه یعقوبی که نابنیا است، سال‌ها وکیل مدافع حقوق زنانی بود که با خشونت مواجه بودند و در سال ۱۳۸۶، او سازمان ره‌یاب را برای ارائه آموزش و توانبخشی برای کودکان دارای ناتوانی بینایی در افغانستان تاسیس کرد و روزانه یک برنامه تلویزیونی زنده را برای افزایش آگاهی در مورد حقوق معلولیت میزبانی می‌کرد.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده که خانم یعقوبی همواره برای معلولان دادخواهی کرده و برای کودکان کم‌بینا و نابینا زمینه آموزشی را فراهم کرده است.

برپایه این اعلامیه، خانم یعقوبی حالا در تبعید به سر می‌برد و هنوز هم به دادخواهی برای حقوق معلولان، کودکان نابینا و دختران افغانستان ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه امریکا امسال هجدهمین دور این جایزه را اهدا می‌کند. سال گذشته ذاکره حکمت، پزشک و حامی پناهندگان افغانستانی برنده این جایزه شده بود.

این جایزه طی روزهای آینده در مراسمی با حضور جیل بایدن، بانوی اول و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اهدا می‌شود. در کنار خانم یعقوبی، ۱۱ زن دیگر از سراسر جهان برنده این جایزه شناخته شده‌اند.

جایزه بین‌المللی زنان شجاع وزارت خارجه آمریکا از سال ۱۳۹۶ خورشیدی به این طرف به زنانی اهدا می‌شود که شجاعت، قدرت و رهبری استثنایی در دفاع از صلح، عدالت، حقوق بشر، برابری جنسیتی و برابری، و توانمندسازی زنان و دختران از خود نشان داده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا