آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاست

به هر قیمتی باید از بلخ دفاع شود

در چنین احوالی اگر با دشمن از هر جنس و سنخی که باشد، به صورت جدی برخورد نشود هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا بلخ نیز در اثر معاملات پیدا و پنهان داخلی و خارجی به دست مخالفان نیفتد.

عصر روز گذشته عطامحمد نور در دیدار با جمعی از نمایندگان شورای ملی، شورای ولایتی و فرماندهان جهادی گفت که آماده هرگونه دفاع از ولایت بلخ در برابر هرنوع تهدید است.
در چند روز گذشته ولایت کندز و بغلان شاهد حملات و تهاجم گسترده طالبان بود و همچنان گزارش‌ها از بلخ نیز می‌رساند که نه ولسوالی این ولایت به شدت ناامن است.
اکنون پرسش اساسی این است که چرا بلخ مهم است و چرا باید از این ولایت در برابر هرنوع تهدید دفاع شود.
مسایل زیادی در پیوند به انتقال جغرافیای اصلی جنگ از جنوب به شمال مطرح می‌شود، از معامله ترامپ با پاکستان گرفته تا گسترش داعش در نوار مرزی آمودریا با آسیای میانه. از معامله مقامات کابل بر سر جغرافیای شمال تا امتیازخواهی بیشتر گروه طالبان. البته می‌توان تمام این تئوری‌ها و نظریات را مطرح کرد، ولی آنچه اهمیت فوق‌العاده دارد این موضوع است که بلخ به عنوان مرکزیت شمال و مهمترین ولایت در آن بخش کشور باید مصئون از هر نوع تهدید باشد، چون شاهرگ حیاتی اقتصاد و سیاست در حوزه شمال است و تهدید شدن آن به معنی سقوط شیرازه نزدیک به ۲۰ سال دستاورد و مدنیت در آن حوزه محسوب می‌شود.
مزارشریف در سالیان گذشته همواره الگو و نمونه بازسازی، امنیت و مدنیت برای نقاط دیگر کشور بوده است، ولی اکنون با بادهای مخالف سهمگین مواجه بوده و نیاز است که بزرگان شمال، به ویژه عطامحمد نور که عنوان معمار بلخ نوین را نیز دارد، در این راستا با استفاده از نفوذ مردمی و عقبه سیاسی خویش علیه هرنوع تهدید مخالفان هم از نوع طالب و هم از نوع داعش با بسیج نیروهای مردمی از این ولایت دفاع نماید.
اگر بلخ مصئون باشد، هم کابل مصئون است و هم شمال هرچند تحرکات گروه‌های مسلح در بقیه ولایات ادامه داشته باشد. ولی اگر بلخ زیر تهدید باشد، در واقع کلیت حاکمیت تهدید شده و شمال سقوط خواهد کرد.
بدون شک حتا با اتمام پروژه طالبان، داعش در حال گسترش است و نیاز است که از همین اکنون علیه آن مبارزه جدی صورت بگیرد و این گروه جهنمی سرکوب شود.
در تاریخ افغانستان همواره مردم بوده‌اند که در برابر هر گونه تهدیدها ایستاده و از نوامیس و مرزو بوم خویش دفاع نموده‌اند، اکنون نیز زمان طوری پیش رفته که ایجاب می‌کند مردم و چهره‌های مردمی و با نفوذ یک بار دیگر به پا خاسته و علیه تهدیدهای روز افزون ایستاده شوند.
بلخ در نزدیک به دو دهه گذشته خانه اقوام مختلف کشور، رشد اقتصادی بیشتر از تمام ولایات و امنیت کامل بوده که در این اواخر آماج شومترین سناریوها قرار گرفته و ناامنی در حومه‌های شهر رسیده است.
در چنین احوالی اگر با دشمن از هر جنس و سنخی که باشد، به صورت جدی برخورد نشود هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا بلخ نیز در اثر معاملات پیدا و پنهان داخلی و خارجی به دست مخالفان نیفتد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا