آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

بودجه ملی باید برای رفاه مردم مصرف شود/ ملت برای آبادی کشور سهم بگیرد

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان می‌گوید که نشست دوحه منجر به استقلال افغانستان شد و مردم باید برای آبادی و رفاه کشور در کنار دولت سهم بگیرند.

مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان روز یکشنبه ( ۲۲ حوت)برنامه‌ای را تحت عنوان «وطن دوستی در پرتو تعهد و ایثار» با حضور مسئولان امارت اسلامی در کابل برگزار کرد.
عطاءالله صادق شاه آقاسی رییس شورای صلح و آزادی گفت: مردم افغانستان باید از تاریخ تجربه بگیرند و نگذارند که یک بار دیگر کسانی که به کشور و مردم خیانت کرده‌اند دوباره به قدرت برسند.
آقای آقاسی افزود که کنفرانس «بن» خیانت بزرگی را در حق مردم افغانستان انجام داد و افراد ضعیف و نا کارآمد را به قدرت رساند و آنها شاگردان غرب بودند که کشور را پارچه‌ پارچه کردند.
وی افزود در تاریخ دو نشست مهم و سرنوشت ساز در مورد افغانستان با حضور نمایندگان کشورهای جهان برگزار شد، یکی از آن نشست‌ها زمینه خیانت، وطن فروشی و اشغال را فراهم کرد ولی برآیند نشست دومی استقلال افغانستان بود.

رییس شورای صلح و آزادی افزود که تیکه‌داران قومی در کنفرانس بن بزرگترین خیانت را به مردم افغانستان کردند و افرادی را که هیچ‌گونه آشنایی با فرهنگ و مردم افغانستان نداشتند بر مردم حاکم کردند.
بعد از شکست طا-لبان در سال ۲۰۰۱ برای ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان کنفرانسی از سوی کشورهای جهان و احزاب سیاسی افغانستان در بن آلمان برگزار شد که در آن حامد کرزی به عنوان رییس دولت موقت انتخاب شد.


عطاءالله صادق شاه آقاسی همچنان افزود که وحدت و یک پارچگی مردم یکی از مولفه‌های « وطن دوستی» است و امارت اسلامی نیز دوام شان را در وحدت و مشارکت مردم می‌بیند.
وی خطاب به ملت افغانستان گفت که باید فرهنگ « رضاکاری» را در کشور ترویج کنیم و برای آبادی و پاکی شهر و جامعه مان از خود شروع کنیم.
آقای آقاسی راه حل بیرون رفت از فقر عمومی را مدیریت درست بودجه ملی کشور دانست و تاکید کرد که تمام سرمایه ملی افغانستان باید به گونه درست به مصرف برسد.
از سویی هم سید حسن فاضل رییس شورای علما و متنفذین تشیع افغانستان گفت که تامین امنیت یک جامعه در گرو ایثار و فداکاری است و ایثارگران کسانی هستند که به راه اسلام روان هستند.
آقای فاضل افزود که تعهد و ایثار در یک جامعه می‌تواند منجر به وطن‌سازی شود و ملت افغانستان باید با روحیه تعهد و ایثارگری در قبال جامعه گام بردارند.
وی همچنان گفت که مردم افغانستان نباید همه چیز را به دولت واگذار کنند، ملت باید بازوی دولت باشد و برای آبادی و پاکی شهر مان از کابل آغاز کنیم و وطن را آباد سازیم.
رییس شورای علما و متنفذین تشیع افغانستان تاکید کرد که مردم باید از تیکه‌داران قومی عبور کنند و فرهنگ‌های سیاسی و اجتماعی را بازنگری کنند و به کسانی که از ملت استفاده ابزاری کردند، عبور کنند.

این در حالی است که بعد از فروپاشی نظام در افغانستان اکثریت رهبران سیاسی کشور را ترک گفتند و به کشورهای دیگر نقل مکان کردند. رفتن رهبران سیاسی و تنها گذاشتن ملت، واکنش‌های زیاد مردم را به دنبال داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا