آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

بیانیه مشترک سی۵+۱ در مورد افغانستان منتشر شد

خبرگزاری دید: وزارت خارجه امریکا دو هفته پس از برگزاری نشست مشترک ایالات متحده با کشورهای آسیای مرکزی، بیانیه مشترک این نشست را همگانی کرد.

جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان، جمهوری ازبیکستان و ایالات متحده امریکا به تاریخ ٢٧ جولای نشست مشترکی را با حضور مقامات و نمایندگان ویژه کشورهای مذکور در آستانه دایر کردند تا در باره همکاری‌های چندجانبه و افغانستان تبادل نظر کنند.

متن این بیانیه مشترک روز گذشته از سوی وزارت خارجه امریکا منتشر شد.

مقامات و نمایندگان ویژه کشورهای مذکور در مورد وضعیت کنونی افغانستان، پیامدهای آن و فرصت‌ها برای همکاری ایالات متحده و آسیای مرکزی در حمایت از مردم افغانستان و در جهت ارتقای امنیت و انعطاف‌پذیری در منطقه تاکید کردند.

در پرتو اهداف مشترک  (C5+1)، شرکت کنندگان:

در مورد نیاز مستمر همه کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی گسترده‌تر بر حمایت از افغانستان فراگیر و همه‌شمول، متحد، مستقل، باثبات و متکی به خود که عاری از تروریزم باشد، به حقوق جمعیت آن، از جمله زنان و دختران، احترام بگذارد و با خود و همسایگانش در صلح باشد، تاکید کرد.

آن‌ها همچنین بر اهمیت جلوگیری از استفاده شدن از قلمرو افغانستان به عنوان پایگاهی برای میزبانی، تأمین مالی، یا صدور تروریزم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز به کشورهای دیگر تأکید کرد و بر ضرورت تقویت همکاری‌ها برای مقابله با قاچاق انسان، اسلحه و مواد مخدر غیرقانونی پافشاری کردند.

شرکت کنندگان تایید کردند که شرایط انسانی و اقتصادی در افغانستان نیازمند یک واکنش قوی و هماهنگ از سوی جامعه بین‌المللی است که به همه ابعاد این وضعیت رسیدگی کند.

در این نشست، بار دیگر تاکید شد که هدف یک افغانستان باثبات، اقتصادی و صلح‌آمیز تنها در صورتی قابل دستیابی است که همه افغان‌ها، اعم از زنان و دختران و افراد متعلق به اقلیت‌های قومی و مذهبی بتوانند به طور کامل، مساوی و معنادار در این کشور مشارکت داشته باشند و به آینده آن کمک کنند.

اشتراک کنندگان بر نیاز به یک فرآیند فراگیر گفت‌وگو در مورد آینده سیاسی این کشور که از جمله بر ایجاد نهادهای حاکمیتی پاسخگو و نماینده متمرکز باشد، تاکید کردند.

کشورهای مذکور بر اهمیت پروژه‌هایی که ارتباط منطقه‌ای و تجارت ترانزیتی را از طریق ایجاد زیرساخت‌های انرژی و گسترش شبکه‌های حمل‌ونقل که آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی از طریق افغانستان متصل می‌کند، توافق کردند.

آن‌ها با استقبال از کاهش قابل توجه کشت خشخاش در سال ۲۰۲۳، در مورد ادامه صادرات مواد افیونی و تولید مواد مخدر مصنوعی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

شرکت‌کنندگان در ادامه بر اهمیت تداوم حضور سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان و اهداف آن از جمله ترویج حکومت‌داری مؤثر، مسئولانه و فراگیر و حمایت از روندهای آشتی معنادار تأکید کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا