آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

تاکید امامعلی رحمان بر گفت‌وگوی صلح و حکومت فراگیر در افغانستان

خبرگزاری دید: امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در مجمع عمومی ملل متحد ضمن اشاره به قاچاق مواد مخدر، بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.

امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که در دو سال گذشته، قاچاق مواد مخدر، به ویژه از افغانستان به طور چشم‌گیر افزایش یافته است.

او گفته که تاجیکستان در این مدت بیش از ۱۰ تن مواد مخدر را در مرز‌ این کشور ضبط کرده که در مقایسه با سال‌های قبل، چندین برابر افزایش را نشان می‌دهد.

دو ماه پیش، سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفت که افغانستان به یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان متامفتامین و هیرویین مبدل شده که بیشتر این مخدرات به بیرون از مرزهای این کشور قاچاق می‌شود.

رییس جمهور تاجیکستان افزوده که امنیت، ثبات و همکاری‌ منطقه‌ای در آسیای مرکزی به گونهٔ‌ مستقیم با وضعیت در افغانستان ربط دارد، کشوری که به گفته وی هنوز هم درگیر وضعیت دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

او یک بار دیگر بر مذاکرات میان‌افغانی و تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرده و گفته که این امر برای دست‌یابی به صلح پایدار و ثبات در افغانستان مهم است.

رحمان گفته است: همانگونه که دبیر کل ملل متحد گفت، ۹۷ در صد افغان‌ها در فقر زندگی می‌کنند. در این زمان پرچالش، تاجیکستان تعهد خود را در بخش ادامه فراهم‌آوری کمک‌های بشری و زیربنایی، به شمول اعمار ٦ پل مرزی برای حمایت از مردم افغانستان مجدداً تاکید می‌کند.

رهبر تاجیکستان تاکید کرده است که پاسخ جهانی به تهدیدات روز افزون تروریزم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر باید همه‌جانبه باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا