آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

رییسی در نشست شانگهای: راه‌حل افغانستان تشکیل دولت فراگیر است

خبرگزاری دید: ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران در ٢٣ امین اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت که راه حل بحران کنونی افغانستان تشکیل دولت فراگیر است.

رییسی در آغاز سخنرانی خود در این اجلاس که به صورت مجازی به میزبانی هند برگزار شده، با اشاره به عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: مراتب خرسندی خود را به سبب الحاق رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمین عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای ابراز می‌نمایم.

رییس جمهور ایران خواستار همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حوزه امنیت و مبارزه با تروریزم شد و با اشاره به وضعیت افغانستان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی بر این باور است که صلح پایدار در این کشور راه‌حلی جز تشکیل حکومت فراگیر از همه گروه‌ها و اقوام و احزاب سیاسی و جریان‌های مذهبی (در افغانستان) ندارد.

او بر استفاده از ارزهای ملی در مبادلات مالی اعضای این سازمان و حمایت تهران از پروژه کمربند-راه و جاده تاکید کرد و افزود: ایران همواره حمایت کامل خود از کلان‌پروژه‌های موجود نظیر گذرگاه شمال-جنوب و پروژه کمربند-راه و جاده را اعلام کرده و در اولویت خود قرار داده است. بندر اقیانوسی چابهار و گذرگاه‌های چابهار – سرخس نقش بی‌بدیل در اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی به دریای عمان و اقیانوس هند را دارد و ما مصمم به تکمیل این مسیر ترانزیتی هستیم همچنین با همت متخصصین ایرانی و همکاری مشترک ایران و روسیه، تکمیل مسیر ریلی دهلیز شمال-جنوب وارد مرحله اجرایی شده است.

ابراهیم رییسی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به سوزانده شدن دوباره قرآن در سویدن، تصریح کرد: احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملت‌ها یک اصل وحدت بخش است و هرگونه اهانت به ارزش‌ها به‌خصوص اهانت برخی کشورهای اروپایی به قرآن کریم بیانگر سقوط اخلاقی آن و موجب نفرت‌پراکنی و گسترش ناامنی است که باید با نمایش وحدت ملل متمدن، با آن برخورد شود.

رییس جمهور ایران همچنین با انتقاد از سیاست‌های امریکا، خواستار ایجاد سازوکارهای چندجانبه و تشکیل کارگروه‌های مشترک برای مدیریت و توزیع منابع آبی شد.

وی همچنین گفت کشورش با دو دهه مبارزه موفق با تروریزم و افراط گرایی آمادگی دارد تجربه و ظرفیت خود را در این زمینه با سازمان همکاری شانگهای به اشتراک بگذارد.

وی افزود که «حتی فراتر از سهم عادلانه خود از آوارگان ملت ستمدیده افغانستان میزبانی کرده است.»

رهبران هند، روسیه، چین و سایر کشورها نیز از اولین حضور ایران به عنوان عضو رسمی در اجلاس سران شانگهای ابراز خشنودی کردند.

نشست سازمان همکاری شانگهای امروز با حضور رهبران ایران، چین، هند، پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی شروع شده است.

هند میزبان نشست به دنبال نتایج مشخص و تعهد کشورهای عضو در زمینه مبارزه با تروریزم، تجارت، تامین هزینه مقابله با تغییرات اقلیمی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، امنیت غذایی و همچنین پولشویی است.

این نشست در حالی در هند برگزار شده است که دو هفته پیش ناندرا مودی نخست وزیر این کشور در سفر رسمی به میزبانی جو بایدن به امریکا رفته بود.

اوضاع افغانستان یکی از موضوعات اصلی این نشست است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا