آخرین اخبارافغانستانایرانجهانخبر های مهمسیاستگزارش

سفیر ایران در کابل:

تحریم افغانستان از سوی امریکا اقدام ضد بشری است/ داعش ابزار امریکا برای ناامن سازی منطقه است

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان می‌گوید که تحریم افغانستان از سوی امریکا اقدام ضد بشری است. وی افزود که داعش پدیده امریکایی برای نا امن سازی منطقه است.

کاظمی قمی افزود که بعد از بحران اوکراین موقعیت جئوپولیتیک افغانستان و ایران در منطقه افزایش یافته است.

قمی: ما باید در برخی ابر پروژه های منطقه‌ای اتحاد چند جانبه را شکل بدهیم. همکاری اقتصادی در کنار اقتصاد آور بودن، زمینه کار را فراهم می کند و از سرباز گیری در ناامنی جلو گیری می‌کند.

به گفته او، امریکا با وضع لیست سیاه بر طا-لبان روابط وزارت خارجه افغانستان می‌خواهد مدیریت کند.

نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل، تحریم‌های امریکا را علیه افغانستان ظالمانه خوانده و خواستار برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های مجمد شده شده است.

کاظمی قمی در ادامه افزوده، امریکا در ۲۰ سال گذشته به هرجا لشکرکشی کرده شکست خورده و اکنون هیچگونه قدرت نرم در اختیار ندارد.

کمیته تماس منطقه‌ای

کاظمی قمی همچنین از ایجاد یک کمیته تماس منطقه‌ای خبر داد که به باور او، در آزاد سازی پول منجمد شده افغانستان از سوی امریکا کمک خواهد کرد.

قمی: یک کمیته امنیتی، اقتصادی منطقه‌ای می‌سازیم که در آزاد سازی پول‌های منجمد شده افغانستان در این مورد کمک می‌کند.

پیش از این هم ایران از تلاش برای ایجاد کمیته تماس منطقه‌ای برای کمک به افغانستان خبر داده بود. این موضوع از سوی تهران در نشست فارمت مسکو در شهر کازان روسیه مطرح شد.

داعش تهدید علیه بشریت است

نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل گروه داعش را تهدید بزرگ علیه بشریت خوانده و تاکید کرد که این گروه جغرافیای خاص نمی‌شناسد.

کاظمی قمی: افغانستان در برخورد با داعش خوب عمل کرده بوده اما داعش تمام نشده و پروژه داعش سازی از سوی امریکا ادامه دارد برای نگران سازی منطقه.

او بر برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی تاکید کرده و گفته که باید ظرفیت ملی در این عرصه تقویت شود.

به نظر کاظمی قمی، چالش‌های کنونی داخلی افغانستان عوامل خارجی دارد و جامعه جهانی باید از طرح همکاری منطقه‌ای حمایت کند.

آموزش دختران

کاظمی قمی در این خصوص گفت: در قسمت آموزش دختران سران کابل را تشویق کردیم و در صورت دورماندن نیمی از جامعه از دانش، آن کشور از پویایی و پیشرفت دور می‌ماند.

او از تقویت همکاری منطقه در خصوص آموزش دختران خبر داد: همکاری منطقه ای روز به روز تقویت می شود.

حقابه ایران از هیرمند

نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل در این نشست خبری به موضوع حقابه کشورش از رود هیرمند نیز پرداخته و گفت: دشمنان از مسئله آب برای ایجاد اختلاف استفاده می‌کنند. کابل گفته به معاهده حق آبه متعهد است.

به گفته قمی، معاهده می گوید به هر اندازه آب کم باشد باید حقابه ایران داده شود. سال گذشته آب زیادی هدر رفت اما مقامات کابل ابراز تأسف کردند.

امیدواریم که امسال حق آبه تامین شود.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا