آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهزنانسیاست

تحلیل رسانه پاکستانی از وضعیت زنان افغانستان!

در حالی که مدافعان افغان ممکن است غرب را به خاطر امتناع از کمک پس از «ویرانی» افغانستان سرزنش کنند، اما واقعیت این است که طرفی که به کمک نیاز دارد، کسی است که باید گردن نهد و آن طرف قطعاً افغانستان است

مقام ارشد سازمان ملل متحد برای افغانستان هشدار داد که تداوم ناکامی طا-لبان در عمل به وعده‌های شان نسبت به حقوق زنان و دختران احتمالاً منجر به کاهش کمک‌های ارسالی به این کشور می‌شود. روزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان و رییس هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) در این کشور، خاطرنشان کرده است که طا-لبان همچنان به تحمیل شرایط سخت بر زنان ادامه می‌دهند و آن‌ها از تحصیل، رفتن به پارک‌ها یا کار منع کرده‌اند. پوشش اجباری صورت نیز در سازمان‌های غیردولتی بار دیگر اعمال می‌شود و طبق گزارش‌ها زنان دیگر اجازه ندارند بدون محرم از خانه خارج شوند.

به گفته اوتونبایوا رییس جمهور سابق قرقیزستان و اولین زن رییس دولت یکی از کشورهای آسیای مرکزی، حتی کمک‌های ضروری نیز در خطر است زیرا بسیاری از کشورها و ارگان‌های اهداکننده کمک‌ها را با حقوق بشر مرتبط کرده‌اند. ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که نمی‌خواهد به طالبان اجازه دهد هم تعهدات شان را طبق توافق‌نامه دوحه نقض و هم کمک‌ها را دریافت کنند.

از سویی هم، بسیاری از ناظران افغانستان به شکاف و اختلاف آشکار در میان طا-لبان اشاره کرده‌اند. بیشتر نقض‌ تعهدات که جامعه بین‌الملل به آن اشاره می‌کند، به مولوی هبت‌الله آخوندزاده رهبر عالی طا-لبان بر می‌گردد، اما چند رهبر قدرتمند مانند سراج‌الدین حقانی وزیر داخله به طور علنی از روند تصمیم‌گیری انتقاد کرده و آن را به «انحصار قدرت و لطمه زدن به شهرت کل نظام» متهم کرده‌اند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا حقانی یک فرد مطرود است یا مخالفت قابل توجهی علیه آخوندزاده و سیاست اردوگاه قندهار وجود دارد تا بتواند تغییرات مثبت را به میان آورد. آنچه واضح است این است که با گذشت هر روز محافظه‌کاران تندرو از بازنگری در سیاست‌های شان سرباز می‌زنند، در نتیجه افغان‌های بیشتری اعم از زن و مرد به طور یکسان آسیب خواهند دید. در حالی که مدافعان افغان ممکن است غرب را به خاطر امتناع از کمک پس از «ویرانی» افغانستان سرزنش کنند، اما واقعیت این است که طرفی که به کمک نیاز دارد، کسی است که باید گردن نهد و آن طرف قطعاً افغانستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا