آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجنگجهان

ترامپ: افغانستان؛ غول فروش تجهیزات نظامی در جهان است

خبرگزاری دید: ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه است و در نمایشگاه «انجمن ملی اسلحه » در پنسیلوانیا گفت که خروج از افغانستان «شرم‌آورترین» لحظه تاریخ است. او گفت: «آن‌ها (طا-لبان) تجهیزات جدید و زیبای ما را می‌فروشند».

 

به نقل از ایندپندنت ؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا ادعا کرده است که افغانستان از بزرگ‌ترین فروشندگان تجهیزات نظامی در جهان است و واشنگتن تسلیحات به ارزش ۸۵ میلیارد دلار در این کشور به‌جا گذاشته است.

او گفت: «آن‌ها (طا-لبان) تجهیزات جدید و زیبای ما را می‌فروشند».

ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه است و در نمایشگاه «انجمن ملی اسلحه » در پنسیلوانیا گفت که خروج از افغانستان «شرم‌آورترین» لحظه تاریخ است و اگر آمریکا از افغانستان آنگونه خارج نمی‌شد، حمله روسیه به اوکراین و حمله به اسرائیل رخ نمی‌داد.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با اشاره به گفت‌وگوهای صلح آمریکا و طالبان در دوحه قطر گفت که طی ۱۸ ماه مذاکره، حتی یک سرباز آمریکایی در افغانستان هدف حمله قرار نگرفت و کشته نشد. 

طالبان و آمریکا در ماه فوریه ۲۰۲۰ توافق‌نامه دوحه را امضا کردند. براساس این توافق‌نامه، طالبان ازهدف قراردادن نیروهای آمریکایی خودداری کردند و درعوض، حمله‌هایشان به نیروهای حکومت پیشین افغانستان را افزایش دادند. با امضای این توافق‌نامه، حمایت واشنگتن از حکومت‌ پیشین‌ افغانستان روزبه‌روز کاهش یافت و یکی از دلایل سرنگونی حکومت افغانستان، امضای توافق‌نامه دوحه شمرده می‌شود.     

دونالد ترامپ گفت: «بعد این مرد (جو بایدن) وارد شد و نخست سربازان را (از افغانستان) بیرون کرد و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.» 

در جریان عملیات خروج آمریکا از افغانستان و هجوم هزاران نفر به فرودگاه کابل برای فرار از زیر سلطه‌ طا-لبان در ۲۶ اوت ۲۰۲۱ انفجاری رخ داد که طی آن ۲۰۰ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.  

ترامپ ژوئن سال گذشته هم ادعا کرده بود که حکومت بایدن با خروج از افغانستان، تسلیحات آمریکایی را در این کشور رها کرده و اینک این تسلیحات در نقاط مختلف جهان به فروش می‌رسد. او گفته بود که با تسلیحات به‌جامانده از نیروهای آمریکایی، «افغانستان اکنون پس از آمریکا یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان اسلحه در جهان است». 

از سویی دیگر هم، گزارش‌هایی مبنی بر فروش و قاچاق اسلحه‌ متعلق به نیروهای پیشین کشور وجود دارد. چندین کشور از جمله هند و پاکستان از دستیابی تروریست‌ها به تسلیحات باقی‌مانده از نیروهای نظامی پیشین افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند، اما کماکان تجهیزشدن تروریست‌ها با این تسلیحات ادامه دارد؛ هرچند طا-لبان تاکید دارند که با قاچاق و فروش اسلحه برخورد جدی می‌کنند. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا