آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

تروریزم؛ وضعیت افغانستان در آجندای نشست مقامات هندی و آسیای مرکزی

خبرگزاری دید: مشاوران امنیت ملی هند و کشورهای آسیای میانه همکاری‌های چندجانبه، وضعیت افغانستان و تروریزم ناشی از این کشور را به بحث و بررسی می‌گیرند.


به نقل از هندوستان تایمز، مشاوران امنیت ملی هند و کشورهای آسیای مرکزی قرار است امروز سه‌شنبه(۱۵ قوس) در رابطه به وضعیت امنیتی افغانستان، تروریزم ناشی از این کشور، مقابله با تهدید رادیکالیزه شدن و بهبود ارتباط با کشورهای آسیای میانه نشستی را دایر کنند.
نشست یک روزه در سطح NSA در روز سه شنبه در پشت اولین نشست سران در جنوری ۲۰۲۲ بین نخست وزیر نارندرا مودی و رؤسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان برگزار می‌شود.
این تحولات منعکس کننده تعامل رو به رشد هند با آسیای مرکزی است که دهلی نو آن را بخشی از همسایگی گسترده خود می‌داند.
یکی از مقامات هند با اشاره به تسلط طا-لبان بر افغانستان گفته است: وضعیت امنیتی افغانستان و پویایی در حال تحول آن در گفت‌وگوها بررسی خواهد شد. هند و کشورهای آسیای مرکزی منافع مشترکی در صلح و امنیت منطقه دارند.
گفتنی است که کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان مرزهای زمینی مشترک دارند.
تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده توسط گروه‌های تروریستی مختلف، از جمله اقدامات آن‌ها در فضای سایبری، نگرانی مشترک بین هند و آسیای مرکزی است.
بهبود ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی از جمله اهمیت بندر چابهار نیز در آجندای این نشست قرار دارد.
هند و کشورهای آسیای مرکزی در اولین نشست سران خود در ماه جنوری تصمیم گرفتند گروه کاری مشترک برای همکاری در مورد افغانستان ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا