آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تلاش‌ها برای آغاز مجدد مذاکرات صلح؛ این نکات در نظر گرفته شود!

پاکستان باید نقش کلیدی در این مورد بازی کند، زیرا تهدید افغانستان از سوی هراس‌افگنان، پاکستان را از بازی خارج نمی‌کند، بلکه سبب آسیب‌پذیری آن کشور نیز خواهد شد.

در کش‌وقوس گفت‌وگوی‌های هیئت طالبان و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات امریکا در امور صلح افغانستان با مقامات پاکستانی، باورها بیشتر به آغاز مجدد مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان متمرکز شده است.
در همین حال، حامد کرزی از تلاش‌های اخیر برای از سرگیری مذاکرات صلح استقبال کرد و ابراز امیدواری نمود که همه طرف‌ها برای دستیابی به صلح واقعی، مذاکرات صلح را با شفافیت و صداقت کامل از سر بگیرند.
کرزی همچنین از دولت پاکستان خواست تا در این تلاش‌ها پشتیبان و همکار باشد تا فضای مناسبات و روابط صمیمانه و برادری بین دو کشور همسایه تقویت و با نتایج مثبت حاصل شود.
در حالیکه چندی قبل مذاکرات صلح در دقیقه ۹۰ از سوی دونالد ترامپ به‌دلیل تشدید حملات طالبان متوقف شد، این گروه عازم کشورهای روسیه، ایران و چین شدند تا از یک بُعد، مانوری برای امریکا در امر رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی باشد و از سویی هم سبب فشار این کشورها برای آغاز دوباره مذاکرات بین دو طرف گردد.
با این حال، پس از لغو مذاکرات امریکا فشار بیشتری بر این گروه وارد کرد و هزاران تن از طالبان در رویارویی با نیروهای امنیتی افغانستان کشته و زخمی شدند. در همین حال به‌تازگی مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفته که پس از لغو مذاکرات صلح، دونالد ترامپ دستور افزایش عملیات نظامی را علیه طالبان در افغانستان داده است.
وی ادامه داد: بعد از تشدید حملات طالبان در سرتاسر افغانستان،‌ رییس جمهور از ما درخواست کرده تا عملیات نظامی را علیه این گروه تشدید کنیم.
قابل یادآوری است که گروه طالبان همزمان با مذاکرات صلح، به حملاتش سرعت بخشیده بود و بیشتر تلاشش متمرکز بر مشروعیت «زورکی» نظام امارتی بود تا پذیرفتن جمهوریت و مردم‌سالاری. اما در عین حال لغو مذاکرات و تشدید حملات نیروهای امنیتی بر علیه این گروه، ضربه مهلکی بر پیکر آنان وارد کرد.
در همین حال، مقامات پاکستانی نیز از دیدار با هیئت طالبان خوشحال به‌نظر می‌رسند و از آغاز پروسه صلح حمایت کرده‌اند. همچنین عمران خان صدراعظم پاکستان بارها در نشست‌های اخیر خود با مقامات امریکایی از جمله ریاست جمهوری امریکا، از ادامه گفت‌وگوهای صلح با طالبان یاد کرده و این نشان از اهمیت منطقه‌ای صلح برای پاکستان دارد. ولی از آنجایی که خاک پاکستان، لانه امن دهشت‌افگنان بوده و است، انتظار می‌رود که این کشور برای نشان دادن صداقت خود در قبال صلح افغانستان، با پیوستن طالبان به روند صلح کمک و با تروریستان غیر طالب مبارزه جدی نماید.
وزارت خارجه هند در واکنش به دیدارهای هئیت طالبان با مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد گفته که تمام جناح‌های افغانستان به شمول حکومت باید بخشی از روند صلح باشند و آنچه در مذاکرات صلح لازم و ضروری است، حضور حکومت افغانستان می‌باشد تا یکبار دیگر سریال «معاملات پشت درهای بسته» تکرار نشود، زیرا یکی از دلایلی که مذاکرات امریکا و طالبان را به پرتگاه شکست کشانده بود، بحث مذاکرات پشت درهای بسته و بی‌خبری مردم افغانستان که قربانیان اصلی این جنگ خونین هستند، از جزئیات این گفت‌وگوها بود.
از سویی هم، پاکستان یکی از شرکای اقتصادی و سیاسی افغانستان محسوب می‌شود و با آنکه بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر بیش از ۲۰ گروه تروریستی در خاک افغانستان حضور دارد، پاکستان باید نقش کلیدی در این مورد بازی کند، زیرا تهدید افغانستان از سوی هراس‌افگنان، پاکستان را از بازی خارج نمی‌کند، بلکه سبب آسیب‌پذیری آن کشور نیز خواهد شد.
در بُعد دیگر، پس از توافقات صلح با طالبان، مبارزات جدی برعلیه داعش و دیگر تروریستان شدیداً آغاز گردد تا یکبار دیگر فجایع «سوریه» در افغانستان تمثیل نشود.

نویسنده

سید الیاس احمدی-خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا