آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

توافق آلمان و آسیای مرکزی روی توسعه مسیر «دهلیز میانی»

خبرگزاری دید: آلمان و کشورهای آسیای مرکزی اولین نشست خود را برگزار و از توسعه مسیر «دهلیز میانی» که منطقه را به اروپا متصل می‌کند، حمایت کردند.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان در نشستی در برلین میزبان رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان بود تا در مورد همکاری در زمینه‌های اقتصاد، انرژی و منابع طبیعی گفت‌وگو کنند.

رهبران پس از این دیدار اعلام کردند که با ایجاد «مشارکت استراتژیک منطقه‌ای» بین آلمان و آسیای مرکزی موافقت کرده‌اند و متعهد شدند که گام‌هایی را برای تقویت بیشتر روابط اقتصادی بردارند.

آن‌ها همچنین حمایت خود را از ابتکارات توسعه مسیر «دهلیز میانی» که هدف آن اتصال منطقه با اروپا از طریق قفقاز، دریای سیاه و ترکیه است، ابراز کردند.

طرفین در بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد، گفتند: رهبران علاقمندی خود را به توسعه دهلیز میانی و جذب منابع مالی برای پروژه‌های زیرساختی تحت ابتکار دروازه جهانی تأیید کردند.

آن‌ها همچنین از گزارش نهایی بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه (EBRD) که «شبکه مرکزی ترانس خزر» را به عنوان یک شبکه حمل و نقل پایدار معرفی می‌کند، استقبال کردند.

رهبران این نشست بر هدف خود برای تقویت امنیت انرژی، توسعه مسیرهای تامین انرژی جایگزین، بهبود ارتباطات حمل و نقل و ترانزیتی و حرکت به سمت اقتصاد سازگار با آب و هوا و محیط زیست تاکید کردند.

قاسم جومارت توکایف رییس جمهور قزاقستان، صدر جباروف رییس جمهور قرقیزستان، امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان، شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان و قربانقلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان در این نشست حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا