آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

توافق احزاب عمده سیاسی پاکستان بر ایجاد دولت ایتلافی

خبرگزاری دید: به دنبال برگزاری انتخابات جنجالی پاکستان که هیچ برنده قاطع ندارد، احزاب عمده سیاسی این کشور اعلام کرده‌اند که برای تشکیل دولت ایتلافی به توافق رسیده‌اند.

حزب مسلم لیگ-نواز که از سوی ارتش پاکستان حمایت می‌شود، گفته است که با حزب مردم پاکستان و برخی احزاب کوچک‌تر به توافق رسیده است تا حکومت ایتلافی را شکل دهند.

نتایج نهایی انتخابات سرتاسری پاکستان روز یکشنبه (۲۲ دلو) اعلان شد که بر اساس آن نامزدان مستقل که از سوی عمران خان حمایت می‌شوند، با کسب ۹۳ کرسی از ۲۶۴ کرسی شورای ملی آن کشور، پیشتاز اند. عمران خان در پیوند به اتهامات متعدد زندانی است و از شرکت در انتخابات منع شده بود.

حزب مسلم لیگ – نواز، نواز شریف صدر اعظم پیشین پاکستان، ۷۵ کرسی پارلمان را کسب کرده است و از آنجایی که برای تشکیل حکومت، یک حزب باید حمایت ۱۶۹ عضو شورای ملی را داشته باشد، هیچ حزبی به تنهایی قادر به تشکیل حکومت نبوده و باید حکومت ایتلافی شکل گیرد.

شهباز شریف رهبر حزب مسلم لیگ-نواز در حالی که رهبران حزب مردم و دو حزب دیگر در کنارش ایستاد بودند، گفت که آنان آماده اند حتا با عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان نیز گفت‌وگو کنند. او گفت: «فراموش کن و ببخش؛ ببخش و فراموش کن – بیایید برای بهبود کشور دست به دست هم بدهیم».

ساعاتی پیش از این اظهارات شریف، عمران خان در هنگام حضور برای جلسهٔ محکمه در زندان ادیاله، به گروهی از خبرنگاران که برای پوشش جلسهٔ محاکمهٔ وی رفته بودند هر گونه همکاری در زمینهٔ تشکیل حکومت ایتلافی و مذاکره با حزب مسلم لیگ-نواز و حزب مردم پاکستان را رد کرد.

پیش از این شهباز شریف که پیش از انحلال دولت پاکستان برای مدتی صدر اعظم آن کشور بود، گفته بود که برادر بزرگش، نواز شریف که سه بار در گذشته صدر اعظم پاکستان بود، متصدی صدارت خواهد شد. اما بعدتر، مریم اورنگزیب سخنگوی حزب مسلم لیگ-نواز در یک پیام ایکس نگاشت که شهباز شریف امور مملکت را در دست خواهد گرفت.

آصف علی زرداری رهبر حزب مردم پاکستان و رییس جمهور پیشین آن کشور، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز تصمیم گرفتیم که با هم کنار آمده و حکومت را شکل دهیم تا پاکستان را از مشکلات برهاند».

نامزدان مستقل که اکثریت شان حامیان عمران خان اند، با آنکه اکثر کرسی‌های شورای ملی پاکستان را گرفته اند، نمی‌توانند حکومت را شکل دهند، زیرا تنها یک حزب سیاسی که دارای رسمیت باشد، می‌تواند حکومت را تشکیل دهد. تنها گزینه برای نامزدان مستقل این است که با احزاب سیاسی کنار بیایند.

انتخابات اخیر پاکستان، به ویژه به دلیل قطع خدمات انترنت و تیلفون، با ادعاهای گستردهٔ تقلب روبرو شده است، هرچند مقام‌های پاکستانی گفته اند که قطع خدمات مخابراتی به دلیل تدابیر امنیتی انتخابات بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا