آخرین اخبارجهانسیاست

تکمیل استقرار تسلیحات تاکتیکی روسیه در بلاروس

خبرگزاری دید: رییس جمهور بلاروس از تکمیل استقرار تسلیحات تاکتیکی اتومی روسیه در این کشور خبر داده است.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس اعلام کرده که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه استقرار یافته در خاک کشورش «در مکان مناسب خود و در وضعیتی خوب» قرار دارد.

لوکاشنکو در یک سخنرانی تاکید کرده: «کلاهک‌های هسته‌ای از خیلی وقت پیش تحویل داده شدند. پیش از این، تاریخ تکمیل تحویل آن‌ها را اعلام کرده بودم و فکر می‌کنم در سپتمبر یا اوایل اکتوبر این اتفاق افتاد. همه چیز در سر جای مناسب خود و در شرایطی خوب قرار دارد».

لوکاشنکو همچنین گفته که پرسونل نظامی ارتش بلاروس روزانه آموزش‌ها و مانورهای معمول را می‌گذرانند.

رییس جمهور بلاروس افزوده: «آن‌ها هر روز چیزی جدید یاد می‌گیرند. حتی اعضای سابق گروه پیمانکار نظامی خصوصی واگنر که در کشور ما مانده‌اند هم امروز در واحدهای نظامی ما مشغول به کار اند و تجربه خود را به اشتراک می‌گذارند».

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در ۲۵ مارچ اعلام کرد، مسکو به درخواست مینسک و مشابه با اقدامی که ایالات متحده امریکا از مدت‌ها پیش در خاک متحدانش اجرا کرد، تسلیحات هسته‌‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد.

مسکو پیشتر موشک‌های تاکتیکی اسکندر را که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند در اختیار مینسک گذاشته و به این کشور در برنامه تجهیز مجدد جنگنده‌هایش برای حمل کلاهک‌های ویژه کمک کرده است.

خلبان‌ها و پرسونل واحدهای موشکی ارتش بلاروس در خاک روسیه آموزش دیده‌اند. پوتین روز ۱۶ جون اعلام کرد،‌ اولین محموله از کلاهک‌های هسته‌ای روسیه تحویل بلاروس شده‌اند و روند تحویل کل این کلاهک‌ها تا پایان سال جاری میلادی به اتمام می‌رسد.

لوکاشنکو پیشتر گفته بود که بخش چشمگیری از این کلاهک‌ها در کشور وی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا