آخرین اخباراسلایدشوافغانستانبرگزیدهحقوق بشرحکومتخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

جریان‌های سیاسی کشور: سازمان ملل در نشست دوحه، زمینه‌ی تشکیل دولت فراگیر برخاسته از اراده مردم را مهیّا کند

برگزاری دید:جریان های سیاسی کشور در پیوند با برگزاری نشست پیش روی دوحه برای افغانستان امروز ( ۲۶ دلو) با نشر اعلامیه‌ی مشترک از سازمان ملل خواسته اند؛ “در نشست آتی فرصت آن مهیا گردد که از طریق پروسه‌ی فراگیر ملی، وضعیت کنونی متحول و زمینه‌ی شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده مردم افغانستان فراهم گردد تا به بحران‌های جاری درکشور ما نقطه‌ی پایان گذاشته شود.”

متن کامل اعلامیۀ مشترک جریان‌های سیاسی افغانستان در پیوند با برگزاری نشست سازمان ملل متحد در قطر به شرح ذیل است.

جریان‌هایی که در ذیل این اعلامیه اسامی آنان درج گردیده است، مواضع خویش را در پیوند به دومین نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان که قرار است به تاریخ‌های ۱۸ و  ۱۹ فبروری ۲۰۲۴ در قطر برگزار گردد، اعلام می دارند:

یکم: با قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل متحد، صدور قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت که متکی به آن، نماینده ویژه در امور افغانستان تعیین می‌گردد و قرار دادن افغانستان در محراق توجه آن سازمان، باور ما اینست که افغانستان در پانزدهم آگست ۲۰۲۱ براساس توطیۀ داخلی و بین‌المللی به گروه طالبان تحویل داده شد که در نتیجۀ آن نظام سیاسی از هم پاشید، حکومت‌داری تعطیل و گروه طالبان بصورت جابرانه و غیر مشروع بر افغانستان مسلط گردیدند.

 براساس گزارش‌های سازمان ملل که وضعیت در افغانستان زیر سلطه‌ی گروه طا-لبان را در بحرانی ترین وضعیت ممکن تعریف می‌کند؛ محروم ساختن مردم از حقوق ابتدایی و اساسی، جنایت جنگی، اختطاف، شکنجه و کشتار زنان و منسوبین حکومت پیشین، اعمال آپارتاید جنسیتی، نسل‌کشی، کوچ اجباری و غصب جایدادهای باشندگان بومی مناطق مختلف افغانستان و فرهنگ‌ستیزی، درکنار حمایت از بیش از بیست و دو گروه تروریستی، بخشی از رفتارهای خلاف موازین حقوق بشری این گروه است که با دعوت از آنان در تمامی نشست‌های بین‌المللی از جمله نشست سازمان ملل متحد در قطر، نه‌تنها نمایندگی از افغانستان صورت نمی‌گیرد که به آنان جسارت می‌بخشد که بیشتر از پیش به رفتارهای خشونت‌بار شان ادامه دهند.

دوم: در حالی‌که حق تعیین سرنوشت مردم با آرای مردم، یکی از اصول پایدار سازمان ملل متحد است. گروه طالبان با توسل به خشونت و اجبار حاکمیت سیاسی را در افغانستان غصب کرده، هرگونه انتقاد نسبت به این گروه را با سرکوب پاسخ داده و روی خواست‌های پذیرفته‌ شده‌ی جامعه جهانی و اصول بین‌المللی خط بطلان کشیده  اند.

 ما درحالی‌که از بنیاد با این‌گونه رفتارهای گروه طالبان و ماهیت فکری آنان در تقابل قرار داریم، به این عقیده هستیم که حق دفاع از مادر وطن چه در مبارزات مدنی و میدانی، مشروع و محفوظ است و در عین حال  اولویت می‌دهیم که بحران کشور از طریق گفتگو حل گردد  و متکی به موارد فوق، از دبیرکل سازمان ملل متحد و سایر بازیگران منطقه‌ای که قرار است اعضای آن در نشست مشورتی این سازمان در مورد افغانستان شرکت کنند، می‌خواهیم که با زمینه‌سازی حضور همه طرف‌های سیاسی ذی‌نفع افغانستان در نشست آتی آن سازمان، فرصت آن مهیا گردد که از طریق پروسه‌ی فراگیر ملی، وضعیت کنونی متحول و زمینه‌ی شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده مردم افغانستان فراهم گردد تا به بحران‌های جاری درکشور ما نقطه‌ی پایان گذاشته شود.

سوم: ما تعامل مشروع سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای منطقه و جهان با افغانستان را از الزامات صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی می‌دانیم.

 از این‌رو با توجه به مشروعیت مردمی و بین المللی، تاکید ما اینست که شرط موفقیت این نشست نیازمند در نظر داشت خواسته‌های مردم، همکاری جریان‌های موثر سیاسی و طرف‌های ذی‌نفع و اجتناب از هر نوع تعامل سیاسی-دیپلماتیک با گروه طالبان در غیاب مردم افغانستان است.

 ما هم‌چنان متعهد به همکاری همه‌جانبه با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد با ماموریت کمک به تغییر وضعیت با بکار گیری پروسه‌ی فراگیر ملی هستیم که نتایج آن به تغییر وضعیت بیانجامد.

چهارم: با توجه به فزایندگی فقر مطلق و فقر نسبی در افغانستان تداوم همکاری‌های بشردوستانه به مردم افغانستان یک امر حیاتی است. اما همکاری‌های بشردوستانه به مردم فقیر و همکاری اقتصادی با گروه تروریستی طالبان دو امر جدا از هم است.

 گروه طا-لبان با سوءاستفاده از معادن و منابع طبیعی، اخاذی از مردم بی بضاعت زیر نام مالیات و بهره‌برداری از فروش و قاچاق مواد مخدر، اقتصاد جرمی را وارد مرحله نوین آن ساخته اند.

در چنین شرایط، هرنوع همکاری با گروه طا-لبان هیچ نوع سودی به حال مردم افغانستان نداشته و برعکس این گروه را در مسیر انحراف از اصول انسانی تقویت خواهد کرد. قابل ذکر است که احتمال دسترسی گروه طا-لبان به صندوق امانی-دارایی‌های مردم افغانستان مایه نگرانی عمیق مردم افغانستان است.

توجه سازمان ملل متحد و سایر نهاد های امداد رسان به تفکیک موشگافانه همکاری‌های بشردوستانه به مردم افغانستان از کمک به گروه طا-لبان یک امر ضروری و خواست مشروع مردم افغانستان است.

نام جریان‌هایی که برای صدور این اعلامیه توافق کرده اند براساس حروف الفبا:

جبهه آزادی افغانستان

جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان (لیست مکمل جنبش های اعتراضی زنان طی متن جداگانه، ضمیمه این اعلامیه، عنوانی سازمان ملل متحد ارسال می‌شود.)

حزب وحدت اسلامی افغانستان

حزب همدلی مردم افغانستان

شورای مقاومت ملی شامل احزاب و جریان‌های آتی:       

حزب اسلامی افغانستان

 حزب جمعیت اسلامی افغانستان

حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان

حزب دعوت اسلامی افغانستان

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

حزب عدالت و آزادی افغانستان

جبهه مقاومت ملی افغانستان

شورای لوی مشرقی

شورای لوی قندهار

شورای شمالی بزرگ

روند حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت مردم افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا