آخرین اخباراجتماعافغانستان

جنجال حقوقی، دکانداران مزارشریف را به جاده‌ها کشانید


تعدادی از دکانداران «مارکیت مهرآیین» شهر مزار شریف در اعتراض به بسته شدن این مارکیت به جاده‌ها برآمده، خواستار حل مشکل شان شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، ده‌ها تن از دکانداران مارکیت مهرآیین در مزارشریف در اعتراض به مسدود شدن دروازه مارکیت و تخریب اجناس شان دست به اعتراض زدند.
محمد غفار، نماینده دکانداران به خبرنگاران گفت: ۷ روز متوالی است که شبانه افراد بی‌‌بند و بار داخل شده و علاوه از مسدود کردن دروازه مارکیت با چک پاینت دروازه دکان‌ها را شکسته و اجناس دکانداران را ضایع می‌کنند.
وی گفت: به دلیل کندن‌کاری‌های شبانه و رها کردن آب جوی داخل مارکیت، تمامی دکانداران خساره‌مند شده‌اند.
دکانداران می‌گویند: مالک مارکیت با آنان قرار داد ۱۵ ساله عقد کرده و در بدل هر دکان ۵ هزار دالر گرفته است. ولی از این قرارداد تنها ۴ سال گذشته است.
آنان ضمن متهم دانستن مسئولان محلی به تلف‌کردن حق شان، از والی بلخ می‌خواهند تا این موضوع را به صورت جدی حل کرده و به مشکل دکانداران رسیدگی شود.
از سوی دیگر، محمد نصیر عینی، شهردار مزار شریف این موضوع را یک دعوای حقوقی دانسته و می‌گوید: ملکیت مذکور جزو ساحه ‌سبز است و مالک آن اجازه فعالیت سه ساله را دریافت کرده‌ بود، ولی با دکاندارن قرارداد طویل‌المدت بسته است.
وی اضافه کرد که نظر به نقشه شهرداری ساحه مذکور، باید بلند منزل ساخته شود.
منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ، نیز ضمن حقوقی دانستن این مشکل می‌گوید که عبدالمومن مهرآیین، مالک مارکیت، دکانداران را فریب داده است.
آقای فرهاد در ادامه گفت که مالک مارکیت مهرآیین همچنان به عدم تحویل قرض‌داری از شهرداری، قرارداد خودسر، تضمین سپردن جایداد به پشتنی بانک، کلاه برداری از جایداد و عدم تمکین به فیصله اداری مقام ولایت بلخ نیز متهم است.
در همین حال، صفحه رسمی عطا محمد نور، والی بلخ، نوشته است این موضوع هیچ‌ربطی به مسئولان محلی بلخ نداشته و دکانداران تنها با مالک مارکیت طرف می‌باشند، نه با مسئولان.
در ادامه این پست فیس‌بوکی آمده است که به خاطر رفع مشکل دکانداران هیئتی به رهبری والی بلخ و نمایندگان شورای ولایتی، کار رسیدگی به موضوع را آغاز کرده و به زودی نتیجه آن معلوم خواهد شد.
مارکیت مهرآیین، در قسمت غربی مزار شریف، مرکز اساسی توزیع میوه و ترکاری به شمار می‌رود و نزدیک به ۴۰۰ دربند دکان در این مارکیت وجود دارد. اجناس موجود در این مارکیت که از ولسوالی‌های اطراف مزار شریف وارد می‌شود، علاوه از داخل مزار‌شریف به کابل و سایر ولایت‌های همجوار بلخ نیز توزیع می‌شود.
مسئولان محلی بلخ می‌گویند: دو مارکیت میوه فروشی دیگر در شرق و غرب مزار شریف جهت حل مشکل مردم اعمار شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا