آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

جنگ در غزه؛ توافق آتش‌بس موقت میان حماس و رژیم اسراییل

خبرگزاری دید: رژیم اسراییل و حماس با یک توافق آتش‌بس موقت موافقت کردند که در ازای آزادی فلسطینیان در زندان‌های اسراییل، حماس نیز حدود ۵۰ اسیر را آزاد می‌کند.

کابینه رژیم اسراییل پس از مذاکرات درباره توافق با میانجی‌گری قطر که تا ساعات اولیه صبح چهارشنبه ادامه داشت، موافقت کرد.

در پایان، تنها سه نفر از ۳۸ عضو کابینه به آتش‌بس رای منفی دادند.

ایتامار بن گویر وزیر امنیت و دو تن دیگر از حزب سیاسی راست افراطی وی مخالفت کردند.

دفتر نخست‌وزیر رژیم اسراییل اعلام کرد که بر اساس این توافق، حماس باید حداقل ۵۰ زن و کودک را طی یک آتش‌بس چهار روزه آزاد کند.

این دفتر بدون اشاره به آزادی اسرای فلسطینی افزود که در ازای آزادی هر ۱۰ گروگان اضافی، آتش‌بس یک روز تمدید خواهد شد.

حماس که کنترول غزه را در دست دارد نیز با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که ۵۰ زن و کودکی که در این منطقه نگهداری می‌شوند در ازای آزادی ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی از زندان‌های اسراییل آزاد خواهند شد.

در این بیانیه آمده است که اسراییل همچنین تمامی اقدامات نظامی در غزه را متوقف خواهد کرد و صدها کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و سوخت اجازه ورود به این منطقه را خواهند داشت.

به نقل از الجزیره، این توافق اولین آتش‌بس از جنگی است که در آن اسراییل بخش‌های وسیعی از غزه را که محل زندگی حدود ۲٫۳ میلیون نفر است، با خاک یکسان کرده است.

مقامات فلسطینی می‌گویند حداقل ۱۴ هزار و ۱۰۰ نفر کشته شده اند، در حالی که سازمان ملل می‌گوید حدود ۱٫۷ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند.

مقامات قطر، ایالات متحده، رژیم اسراییل و حماس روزها اعلان کردند که یک توافق قریب الوقوع است.

در بیانیه‌ای که بعداً منتشر شد، قطر «موفقیت» تلاش‌های میانجی‌گری را که مصر و ایالات متحده نیز در آن مشارکت داشتند، تایید کرد و پارامترهای کلی توافق را اعلان کرد.

در این بیانیه آمده است: زمان شروع توقف تا ۲۴ ساعت آینده اعلام می‌شود و به مدت چهار روز، مشروط به تمدید ادامه خواهد داشت.

با این حال، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسراییل تاکید کرده که هیچ قصدی برای پایان دادن به درگیری ندارد.

وی در پیامی ضبط شده گفته است: ما در جنگ هستیم و جنگ را تا رسیدن به همه اهداف خود ادامه خواهیم داد. برای نابودی حماس، همه گروگان‌هایمان را برگردانید و اطمینان حاصل کنید که هیچ موجودی در غزه نمی‌تواند اسراییل را تهدید کند.

در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا صبح امروز چهارشنبه(۱ قوس) در اکس نوشت که از آزادی ۵۰ گروگان از جمله امریکایی ها از اسارت در غزه استقبال می‌کند.

وی افزود: من از قطر و مصر برای مشارکت‌شان تشکر می‌کنم و از حمایت اسراییل برای توقف بشردوستانه که اجازه می‌دهد کمک‌های بشردوستانه بیشتر به فلسطینیان در غزه برسد، قدردانی می‌کنم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا