آخرین اخبارافغانستانسیاست

پیام ملا هبت‌الله به مناسبت عید:

جهان نیازمند افغانستان است و باید به رسمیت شناخته شویم

خبرگزاری دید: رهبر طا-لبان در پیام عیدی خود گفته که افغانستان در صلح و امنیت جهان نقش دارد، جهان به افغانستان در این خصوص نیاز دارد و باید حکومت طا-لبان به رسمیت شناخته شود.


این پیام ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان امروز جمعه(۹ ثور) منتشر شده است و در آن گفته شده که طا-لبان با تمام کشورهای همسایه، منطقه و جهان روابط خوب می‌خواهد.
بیش از هشت ماه از تسلط طا-لبان بر افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری به‌گونه‌ رسمی حکومت سرپرست آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.
براساس محتوای این پیام، طا-لبان اجازه نمی‌دهند تا از افغانستان تهدیدی متوجه کشور دیگری شود. با این حال، رهبر طا-لبان از جامعه جهانی خواسته است که با آن‌ها تعامل خوب، مثبت و استوار بر احترام متقابل داشته باشد.
آخوندزاده به عملی‌سازی پیمان دوحه میان طا-لبان و ایالات متحده‌ امریکا تأکید کرده و افزوده است که امریکا باید براساس این پیمان، در امور داخلی افغانستان مداخله نکند. به‌ گفته‌ او، امریکا باید به ‌جای فشار، با حکومت طا-لبان همکاری کند.
در بخشی از پیام ملا هبت‌الله آخوندزاده آمده است که طا-لبان به تمام مخالفان خود عفو عمومی اعلام کرده‌اند، اما اگر کسی از این عفو عمومی «تمرد و سرپیچی» کرده و برای آغاز جنگ دیگری در کشور تلاش کند، «با واکنش قاطع و جدی» مواجه خواهد شد.
رهبر طا-لبان گفته است که زمینه‌ خوب سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شده و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواسته است که در بخش‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. او به بازسازی نیز تأکید کرده و از مردم خواسته است که در این امر سهم بگیرند.
او از کشورهای همسایه‌ افغانستان و سایر کشورها خواسته است که با مهاجران افغانستانی روش خوب بر مبنای اصول بین‌المللی داشته باشند و به آنان فرصت و اجازه بدهند که به رضایت خودشان به کشور برگردند.
او از سازمان ملل و نهادهای جهانی نیز خواسته است که به مهاجران افغانستانی زمینه‌ خوب بازگشت را فراهم کنند.
رهبر طا-لبان در پیام خود گفته است که کشت مواد مخدر در افغانستان «مطلقاً» منع شده و این گروه تلاش می‌کند کشت بدیل کوکنار را به کشاورزان فراهم کند.
ملا هبت‌الله آخوندزاده گفته است که طا-لبان به همه حقوق شرعی مردان و زنان احترام دارند و دیگران نباید از این موضوع بشری و عاطفی به‌عنوان ابزار برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند.
او همچنین گفته است که به آزادی بیان «با در نظرداشت منافع ملی و ارزش‌های اسلامی» متعهد هستند و «از نشرات سالم و مثبت حمایت می‌کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا