آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

حمله تروریستی میدان‌هوایی کابل قابل پیش‌گیری بود؛ آیا طا-لبان هم مقصرند!

این گزارش همچنین سرانجام هویت بمب‌گذار دروازه ابی را عبدالرحمن لوگری تروریست داعشی که توسط طا-لبان از زندان بگرام آزاد شده بود، فاش می‌کند. با توجه به این گزارش که نشان می‌دهد دولت بایدن از اطلاعات مهم در مورد آنچه در جریان تخلیه اضطراری از افغانستان اتفاق افتاده است، آگاهی داشته، هویدا می‌سازد که پرسش‌های زیادی است که باید به آن‌ها پاسخ داده شود

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

دولت بایدن به تازگی در تحقیقی مجدد در ماه اپریل گفت که قتل ۱۳ نظامی امریکایی در «دروازه ابی» میدان‌هوایی کابل «در سطح تاکتیکی قابل پیشگیری نبود».

اکثریت جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس، تحت ریاست مایکل مک‌کال رییس این کمیته درباره دروازه ابی میدان‌هوایی کابل و طرح خروج هماهنگ‌شده فرضی رییس جمهور بایدن تحقیق می‌کرد که به هرج و مرج مرگبار تبدیل شد. جمهوری‌خواهان بر این باورند که می‌شد از نزدیک شدن بمب‌گذار انتحاری به این دروازه جلوگیری کرد.

تحت فشار آقای مک کال، دولت بایدن برای اولین بار هویت قاتل را افشا کرد. او عبدالرحمن لوگری یکی از اعضای داعش-خراسان بود. اینها تروریست‌هایی هستند که در همین اواخر قتل‌عام ۲۲ مارچ کنسرتی در نزدیکی مسکو را انجام دادند و اجسادی از سراسر خاورمیانه به جا گذاشتند.

داستان لوگری به افغانستان ختم شد، اما نه به طور دلخواه.

یک منبع آگاه از سفرهای او به من گفت که او در سال ۲۰۱۷ هنگام تلاش برای انجام یک حمله تروریستی در هند بازداشت شد. ایالات متحده او را دستگیر و به افغانستان آورد. در این کشور، او تا جنوری ۲۰۲۱ از زندانی به زندان دیگر منتقل شد، تا زمانی که سر از بازداشتگاه نظامی بگرام، پایگاه هوایی استراتژیک مهم که توسط نیروهای امریکایی در ۳۰ مایلی کابل قرار دارد، در آورد.

سه ماه بعد، در ۱۴ اپریل آقای بایدن خروج کامل نیروهای [امریکایی] را اعلام کرد. فرماندهان دستور ختم ماموریت دریافت کردند.

در ۲ جولای، امریکایی‌ها نیمه‌شب بگرام را تخلیه کردند. حتی فرمانده افغانستانی آگاه نبود.

لوگری و تعدادی دیگر از زندانیان داعش-خراسان در بگرام به سر می‌بردند که طا-لبان خشمگین به سرعت این مکان را تصرف کردند. به من گفته شد که در ۱۵ اگست، ۱۱ روز قبل از حمله انتحاری در دروازه ابی، طا-لبان لوگری و همکاران خطرناکش را آزاد کردند. آن‌ها اساساً آزاد و در این کشور پرسه می‌زدند، تا با داعش شاخه افغانستان ارتباط برقرار کنند و امریکایی‌ها را شکار کنند.

لوگری مواد منفجره‌‌ مجهز با رگبار بلبرینگ را که باعث کشته شدن ۱۷۰ غیرنظامی افغانستانی و ۱۳ نظامی امریکایی: ۱۱ تفنگدار دریایی، یک سرباز و یک دریانورد می‌شود، تامین کرد. تعداد بی‌شمار افغانستانی‌های مستاصل، میدان‌هوایی بین‌المللی حامد کرزی را برای گرفتن پرواز به امریکا و به سوی آزادی درهم شکستند. آن‌ها دلیل خوبی برای ترس داشتند.

گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که داعش-خراسان اقدام به حمله انتحاری خواهد کرد. یک گزارش پسا-اقدام فرماندهی مرکزی می‌گوید که افسران ارشد امریکایی به طا-لبان، همان افرادی که لوگری را آزاد کردند، متکی بودند تا هر گونه نفوذی داعش را شناسایی کنند.

در این گزارش آمده است که ارتش ایالات متحده همچنین برای «کنترول جمعیت» میدان‌هوایی در ۲۶ اگست با طا-لبان در هماهنگی بودند. اما کمیته آقای مک‌کال فاش کرد که طا-لبان در واقع با اعدام افراد در اطراف میدان‌هوایی به هرج و مرج دامن زدند.

کمیته جمهوری‌خواهان گزارش پسا-اقدام فرماندهی مرکزی ایالات متحده را رد کردند.

یکی از دستیاران به من گفت: «کمیته با این موضوع موافق نیست که حمله انتحاری در دروازه ابی اجتناب‌ناپذیر باشد».

او می‌گوید: «اگر رییس جمهور بایدن بگرام را رها نمی‌کرد و به طا-لبان اجازه نمی‌داد اسیران داعش، از جمله لوگری را از آنجا آزاد کنند، لوگری نمی‌توانست به دروازه ابی حمله کند. همه این‌ها از گناه اصلی ناشی می‌شود، رییس جمهور تمام نیروهای ما را خارج کرد در حالی که دولت او به طور خصوصی می‌دانست این کشور به دست طا-لبان خواهد افتاد و هر امریکایی که در این کشور باقی بماند ممکن هدف تروریست‌های داعش-خراسان قرار گیرد».

اطلاعات جدید مربوط به رویداد ۱۵ اپریل دولت بایدن، برخی گزارش‌های ارایه شده به کمیته آقای مک‌کال را تأیید کرد.

آقای مک کال گفت: «این گزارش آنچه را که شاهدان به این کمیته گفته‌اند، تأیید می‌کند: طا-لبان غیرنظامیان خارج از میدان‌هوایی را اعدام می‌کردند. این اعدام‌ها باعث هرج و مرج گسترده در اطراف میدان‌هوایی شد، زیرا جمعیت زیادی از غیرنظامیان به دنبال فرار بودند و یک محیط عملیاتی مرگبار برای نیروهای مریکایی در دروازه‌ها در بحبوحه تهدیدهای قابل توجه داعش-خراسان ایجاد شد».

این گزارش همچنین سرانجام هویت بمب‌گذار دروازه ابی را عبدالرحمن لوگری تروریست داعشی که توسط طا-لبان از زندان بگرام آزاد شده بود، فاش می‌کند. با توجه به این گزارش که نشان می‌دهد دولت بایدن از اطلاعات مهم در مورد آنچه در جریان تخلیه اضطراری از افغانستان اتفاق افتاده است، آگاهی داشته، هویدا می‌سازد که پرسش‌های زیادی است که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

رهبران نظامی گفتند با توجه به دستور آقای بایدن مبنی بر خروج همه نیروها، چاره‌ای جز ترک بگرام نداشتند. جمهوری‌خواهان می‌گویند با توجه به نقش محوری پایگاه هوایی، این دستور باید لغو می‌شد.

مایکل والتز جنرال بازنشسته، به تاریخ ۱۹ مارچ به کمیته استماعیه گفت: «آن موقع و امروز اعلام کردید، آیا به بایدن توصیه نکردید همه را بیرون بکشد. شما به او توصیه کردید که بماند».

مردی که پشت میز شاهد بود، مارک میلی جنرال بازنشسته ارتش که به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش و مشاور ارشد نظامی آقای بایدن در جریان خروج بود، پاسخ داد: «درست است».

با شروع عقب‌نشینی در جولای ۲۰۲۱ و نزدیکی به ضرب‌الاجل ۳۱ اگست، آقای بایدن به ملت گفت: «خروج به شیوه‌ای امن و منظم پیش می‌رود و امنیت نیروهای مان را در هنگام خروج در اولویت قرار می‌دهد».

در آن زمان، بهتر بود آقای بایدن به جای تعریف و تمجید از خود، مانند ترامپ یک تماس تیلفونی رکیک به یکی از رهبران طا-لبان برقرار می‌کرد و به او نسبت به آزادی قاتلان داعش تا زمان خروج همه امریکایی‌ها از افغانستان هشدار می‌داد.

در ۱۹ جنوری ۲۰۲۲، آقای بایدن به دلیل خروج از افغانستان به خود یک امتیاز مثبت داد و مرگ ۱۳ سرباز امریکایی را با عبارات واضح توصیف کرد.

او گفت: «نسبت به زنان و مردانی که در اثر حمله تروریستی در میدان‌هوایی منفجر شدند، نگرانی عمیقی دارم».

نویسنده

روان اسکاربرو، ستون نویس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا