آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

حکومت توافق ملی؛ بدیل انحصارگری و استبداد حاکم

در این طرح، بر متوقف شدن جنگ ویرانگر، بر قراری صلح پایدار، مشارکت سیاسی همه اقوام کشور، شکستن انحصارگری حکومت و استبداد سیاسی سرکوب‌گر تاکید شده است.


طرح «حکومت توافق ملی» امروز سه شنبه (۱ حوت) در همایش بزرگی، با حضور ده‌ها شخصیت مستقل سیاسی، جریان‌های سیاسی و احزاب هم‌سو در کابل اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری دید، طرح «حکومت توافق ملی» از سوی جریان سیاسی « توافق ملی و تغییر» پیشنهاد شده و بدیل انحصارگری، استبداد سیاسی حاکم و حکومت وحدت ملی که در تمام عرصه‌های مدیریتی و سیاسی ناکام خوانده شده است، دانسته می‌شود.
در این طرح، بر متوقف شدن جنگ ویرانگر، بر قراری صلح پایدار، مشارکت سیاسی همه اقوام کشور، شکستن انحصارگری حکومت و استبداد سیاسی سرکوب‌گر تاکید شده است.
سیدعلی‌رضا محمودی عضو شورای رهبری جریان سیاسی «توافق ملی و تغییر» در محفل اعلام موجودیت این اپوزیسیون، گفت:« حکومت وحدت ملی دیگر آن مشروعیت اندکی را که در گذشته داشت ندارد و این حکومت در برابر مردم افغانستان یک حکومت ناکام است که جز به فکر تجزیه اقوام و انحصار قدرت در پی کار دیگر نیست.»


آقای محمودی با اشاره به سیاست‌های انحصارگرایانه اشرف غنی رییس جمهور کشور افزود:« رییس جمهوری که نتواند مشکل سخنگویانش را حل کند، رییس جمهوری که نتواند مشکل رییس دفترش را حل کند، رییس جمهوری که رییس اداره امورش از روی مجبوریت به خارج از کشور رفته و استعفایش را بنویسد، چگونه می‌تواند در کشور حکومت کند و حکومت وی با انحصارگری دوام یابد.»
این عضو شورای رهبری «توافق ملی و تغییر» با بیان این‌که اگر مردم افغانستان در بحران فعلی فرو روند جامعه جهانی و امریکا نیز با آن‌ها فرو خواهد رفت، تصریح کرد، بیش از چهار ماه دیگر از زمان حکومت وحدت ملی نمانده است و طرح این اپوزیسیون بخاطر گذار از بحران موجود و بهبود وضعیت فعلی الی زمان ایجاد یک حکومت مشروع که توسط رای مردم افغانستان بوجود می‌‌آید است.
در همین حال، فضل‌الرحمن اوریا یکی دیگر از اعضای شورای رهبری این اپوزیسیون با این هشدار که حکومت اگر در انتخابات آینده فکر تقلب داشته باشد در برابرش

خواهند ایستاد، گفت: جامعه جهانی باید برای شفافیت انتخابات آینده، مردم افغانستان را یاری رسانده و دست ارگ را از مداخلات در آن کوتاه سازد.
در کنار این، محمد ناطقی سرپرست حزب وحدت مردم افغانستان می‌گوید که به انتخابات پارلمانی باور دارد ولی مشکل اصلی در انتخابات ریاست جمهوری است.

ناطقی گفت:« ما خواهان اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی هستیم و بار دیگر تجربه گوسفند داری و گوسفند سواری قابل قبول نیست.»
از سویی هم، مولوی مختار مفلح رییس حزب نهضت اسلامی مردم افغانستان، در این محفل دولت را تروریست‌پرور خوانده گفت:« دولت باید به باداران خارجی خود

دل‌خوش نکند زیرا مردمی که قادر به شکست روس باشند، امریکا را نیز شکست می‌دهند.»
نظام‌الدین فطرت بلوچ یکی دیگر از اعضای رهبری توافق ملی و تغییر مشکلات موجوده را برخاسته از بی کفایتی رهبران حکومت وحدت ملی دانسته و به این باور است:

بحران موجود در نتیجه بی‌کفایتی رهبران حکومت وحدت ملی به وجود آمده و تشکیل حکومت توافق ملی تنها راه حل بحران کنونی در کشور است.
او گفت:«حکومت فعلی با فقدان مشروعیت قانونی و حقوقی قرار دارد و رفتارهای تبعیض‌آمیز دامنه این حکومت را فرا گرفته و هر روز درفکر دسیسه‌سازی علیه شخصیت‌های حقوقی و سیاسی کشور است.»
انا شاهی مراد معاون حزب جنبش ملی افغانستان که در این محفل سخنرانی داشت نیز می‌گوید: وضعیت حکومت وحدت ملی هر روز بدتر و بدتر می‌شود و سران

حکومت با سیاست‌های نامعقول خود هر روز مردم را در آتش می‌سوزاند.
به همین منوال، مولوی عبدالقادر قانت عضو دیگر رهبری توافق ملی و تغییر، ایستاده گی در مقابل حکومت مستبد را وظیفه اسلامی و وجدانی تمام شهروندان دانست.

وی افزود:« طرح توافق ملی راه حل خوبی برای محو بحران سیاسی، نظامی و اجتماعی در کشور است.»
طرح حکومت توافق ملی:
در طرح جدیدی که از سوی جریان سیاسی «توافق ملی و تغییر» برای تشکیل یک حکومت بدیل به نام « حکومت توافق ملی» ارایه شده، بر پایان جنگ ویرانگر، صلح پایدار، ختم استبداد سیاسی، جلوگیری از انحصار بیشتر و مشارکت اقوام مختلف در ساختار قدرت تاکید شده است.
گفتنی است که جریان سیاسی « توافق ملی و تغییر » جریان جدیدی است که از سوی برخی شخصیت‌های مستقل سیاسی، جریان‌های تاثیرگذار در ساختار قدرت افغانستان و احزاب همسو تشکیل شده و بر کنار رفتن حکومت کنونی، برگزاری انتخابات و تعدیل قانون اساسی کشور تاکید می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا