آخرین اخبارافغانستاندسته بندی نشدهسیاست

خانواده‌های نظامیان جان باخته بریتانیایی: از بانک‌هایی که به تمویل طا-لبان کمک کرده‌اند شکایت می‌کنیم

خبرگزاری دید: خانواده‌های نظامیان بریتانیایی کشته شده در افغانستان مدعی شده‌اند که از یک بانک بریتانیایی به خاطر تمویل بمب‌سازان طا-لبان شکایت خواهند کرد تا حقایق آشکار شود.

به نقل از دیلی میل، خانواده‌های سربازان بریتانیایی که در افغانستان کشته شده‌اند تهدید کرده‌اند که از یک بانک بریتانیایی به دلیل حمایت مالی از شرکت‌های که به بمب‌سازان طا-لبان کمک کرده تا صدها سرباز را بکشند، شکایت خواهند کرد.

بانک «استاندارد چارترد» که حامی باشگاه لیورپول است، ظاهراً هشدارهای مقامات نظامی بریتانیا و ایالات متحده را در مورد ارتباط بین طالبان و شرکت‌های کود شیمیایی پاکستانی نادیده گرفته است.

این بانک متهم به ارایه وام به این شرکت‌ها شده است.

بستگان داغدار صدها پرسونل نظامی امریکایی از این بانک در ایالات متحده شکایت کرده‌اند.

اکنون خانواده‌های بریتانیایی که عزیزان خود را در حملات بمب‌های دست‌ساز (IED) از دست داده‌اند، می‌خواهند اقدامات مشابهی را در بریتانیا انجام دهند.

رایان اسپاراسینو وکیل دادگاهی در امریکا گفته است: با هر معیار عینی، استاندارد چارترد در فهرست کثیف‌ترین بانک‌های تاریخ قرار دارد. خون هزاران قهرمان ایالات متحده و بریتانیا روی دستانش است. موکلان من عدالت را بر آن اعمال خواهند کرد.

آنجلا جونز از وارینگتون که پسرش توماس سفتون، سرباز ۲۰ ساله، پس از انفجار بمب دست‌ساز IED در سال ۲۰۱۰ جان باخت، گفته است: من این بانک را مقصر می‌دانم. من اقدامات قانونی را در نظر خواهم گرفت.

خانم جونز، ۵۹ ساله می‌گوید که توماس سرباز هنگ مرسیان نیز در حمله بمب‌ دست‌ساز طا-لبان کشته شده است.

وندی راینر، ۵۲ ساله اهل برادفورد که همسرش پیتر راینر ۳۴ ساله نیز در سال ۲۰۱۰ توسط یک بمب دست‌ساز کشته شد، از شکایت از بانک استاندارد چارترد حمایت کرده و گفته است: اگر شما در برابر چنین افرادی ایستادگی نکنید، آن‌ها همچنان به این کار خود ادامه می‌دهند. آن‌ها باید در دادگاه پاسخگو باشند. فقط شکایت می‌تواند کار آن را متوقف کند.

کرستی کوپر، خواهر دانیل کوپر ۲۱ ساله، از هرفورد، که هنگام گشت‌زنی با بمب دست‌ساز برخورد کرد، گفته است: ما می‌خواهیم اقدامات قانونی انجام دهیم.

طبق ادعای خانواده‌های نظامیان کشته شده در افغانستان, بانک بریتانیایی استاندارد چارترد چندین سال دو شرکت کود شیمیایی را تمویل کرده و به آن وام داده است.

این شرکت‌ها در پاکستان مستقر است و آمونیم نایترات فراهم کرده است. آمونیم نایترات یکی از اجزای کلیدی در تهیه بمب‌های دست‌ساز به شمار می‌رود.

در مجموع ۴۵۷ پرسونل نظامی بریتانیایی در افغانستان جان باختند و ۲۲۴ نفر توسط بمب‌های دست‌ساز کشته شدند و تعداد بی‌شماری معلول شده‌اند.

جنرال مایک باربرو که رهبری مبارزه ایالات متحده برای از بین بردن بمب‌های دست‌ساز را در افغانستان رهبری می‌کرد، امروز یکشنبه(٢١ جوزا) به دیلی میل گفته است: هر کسی که در اثر انفجار بمب‌های دست‌ساز در افغانستان زخمی شده یا یکی از خویشاوندان خود را از دست داده است، باید نسبت به هر نهاد بریتانیایی یا امریکایی که امکان یا زمینه آن را فراهم کرده, خشمگین باشد.

وی افزوده که است که برای نهادهای بریتانیایی و امریکایی شرم‌آور است که به‌رغم‌ مشاهده شواهد کافی آن‌ها را نادیده بگیرد.

گفتنی است که این بانک از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا