آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

خبرنگاران: نهادهای بین‌المللی به خبرنگاران کمک کنند/ از نام خبرنگاران سوء استفاده می‌شود

خبرگزاری دید: شماری از خبرنگاران در کابل می‌گویند، نهادهایی که تحت نام حمایت از خبرنگاران در افغانستان فعالیت می‌کنند، نباید از نام و هویت خبرنگاران سوء استفاده کنند.

شماری از خبرنگاران در کابل امروز پنجشنبه ( ۱ ثور) طی کنفرانسی خبری از نهادهای بین‌المللی خواستار متوقف شدن سوء استفاده از نام خبرنگاران شدند و تاکید کردند که هیچ نهادی نباید از نام و هویت خبرنگاران استفاده کند.
رسول شهزاد یکی از خبرنگاران گفت: ما جمعی از خبرنگاران به صورت خودجوش حرکت دادخواهی را برای اعاده حقوق خبرنگاران به راه انداختیم و خواستار تامین حقوق خبرنگاران واقعی در افغانستان هستیم.
آقای شهزاد افزود که نهادهای بین‌المللی باید در هماهنگی با خبرنگاران واقعی به این خبرنگاران و رسانه‌ها کمک کنند تا چراغ آزادی بیان در افغانستان خاموش نشود.
وی همچنان گفت که نگرانی ما این است که به سان ۲۰ سال گذشته بار دیگر نهادهایی به نام حمایت از خبرنگاران از نام و هویت ما خبرنگاران سوء استفاده کنند.


شهزاد گفت: امروز تمام امتیازات مادی و معنوی خبرنگاران توسط چند نهاد خود خوانده بنام حامی رسانه‌ها و خبرنگاران حیف و میل می‌شود که ما گروه دادخواهی دیگر اجازه نخواهیم داد تا از نام خبرنگاران سوء استفاده شده و امتیازات ملی و بین‌المللی این خبرنگاران توسط دیگران حیف و میل شود.
بعد از سقوط کابل شماری از کشورها برای حمایت از خبرنگاران به عنوان یک قشر آسیب پذیر خواستند آنان را از افغانستان خارج کنند که در مدیریت این روند ناکام بوده و اسناد و مدارکی از تقلب گسترده در این روند افشا شد.
از سویی هم، فرخنده محبی یکی دیگر از خبرنگاران در این نشست گفت که وضعیت خبرنگاران زن در افغانستان وخیم است و صدها خبرنگار زن بیکار و به کارهای شاقه روی آورده‌اند.
محبی از نهادهای بین‌المللی خواست تا برای تامین حقوق خبرنگاران زن در افغانستان اقدامات فوری را روی دست بگیرد تا زنان خبرنگار بتوانند به سان گذشته برای آزادی بیان کار کنند.
با روی کار آمدن امارت اسلامی ده‌ها رسانه تعطیل و صدها خبرنگار بیکار شدند که در این میان بیشتر آسیب را خبرنگاران زن متحمل شدند. صدها خبرنگار زن بیکار شدند و در مواردی این زنان خبرنگار اجازه رفتن به وظیفه را نداشتند.
از سوی دیگر، محمد رقیب فیاض یکی از خبرنگاران در کابل می‌گوید که نهادهایی که تحت نام خبرنگاران در افغانستان فعالیت می‌کنند باید در یک فضای باز انتخاباتی مشروعیت شان را از خبرنگاران کسب کنند.


وی همچنان گفت که وضعیت بد مالی و اقتصادی رسانه‌ها و عدم مصئونیت مالی خبرنگاران از کم‌کاری و عدم کارایی این نهادها است که اگر در ۲۰ سال گذشته کمک‌ها را به خوبی مدیریت می‌کردند وضعیت رسانه‌ها بهتر از امروز می‌بود.
آقای فیاض گفت: مسئولان قبلی نهاد‌های حامی رسانه‌ها امروز در داخل کشور حضور ندارند و حالا برخی همکاران آنها می‌خواهند باز همان روند باطل ۲۰ ساله را ادامه دهند.
مصطفی شهریار یکی دیگر از خبرنگاران گفت: امروز رسانه‌ها در وضعیت بد اقتصادی قرارگرفته که از میان ۵۸۷ رسانه، نشرات ۲۲۹ رسانه متوقف شده‌ است و این وضعیت نشان‌‌دهنده عدم کارآیی نهاد‌‎های حامی است.
آقای شهریار خبرنگاران را آسیب پذیر‌ترین قشر جامعه عنوان کرده افزود: به اساس آماری که ما در دست داریم از شمار ۱۰ هزار و ۴۷۹ خبرنگار ۵ هزار و ۹۲۸ خبرنگار بیکار شده است.
از سویی هم صنوبر پارسا قطعنامه گروه دادخواهی خبرنگاران را خواند و گفت: ما جمعی از خبرنگاران خواستار آن هستیم که نهاد‌های بین‌المللی دیگر به هیچ کدام از این نهاد‌ها اعتماد نکنند زیرا این نهاد‌ها از خون خبرنگار تغذیه و تجارت کرده و می‌کنند.
پارسا افزود: نهاد‌های بین‌المللی که خواستار کمک به خبرنگاران هستند باید مستقیم با خبرنگاران واقعی در ارتباط شوند تا جلو سوء استفاده از نام خبرنگاران گرفته شود.
گفتنی است که در هشت ماه اخیر در پی تحولات سیاسی در افغانستان ده‌ها رسانه فعالیتش را متوقف کرده و صدها خبرنگار بیکار شده و به کارهای شاقه رو آوردند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا