آخرین اخبارامنیت و حوادثجهان

خروج فاجعه‌بار از افغانستان؛ تفنگدار دریایی با گریان از نادیده‌گرفته شدن هشدارها سخن زد

خبرگزاری دید: حدود دو سال پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا در تحقیقات خود برای اولین بار اظهارات شاهدان عینی را شنید.

به نقل از فاکس نیوز، در این جلسه یک تفنگدار سابق دریایی امریکا با جزییاتی دلخراش تعریف کرد که بمب‌گذاران انتحاری چگونه در ماه اگست ۲۰۲۱ در نزدیکی میدان‌هوایی کابل به جمعیت حمله کردند، درحالی که هشدارهای وی در باره شناسایی مهاجمان انتجاری از سوی رهبران امنیتی نادیده گرفته شد.

تایلر وارگاس اندروز تفنگدار سابق دریایی که در آن حمله انتحاری زخمی شد، از جمله کسانی بود که در این جلسه شهادت داد.

در آن روز درحالی که جمعیت بزرگی از زنان، مردان و کودکان برای ورود به میدان‌هوایی تلاش می‌کردند دو بمب‌گذار انتحاری به آن‌ها حمله کردند.

اندروز در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که تحت کنترول جمهوری‌خواهان است گفت که او ساعاتی پیش از آن حمله بمب‌گذارها را دیده بود.

وی گفت که مشخصات دو مظنون با شرحی که دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا ارایه کرده بودند همخوانی داشت، اما آن‌ها هرگز دستوری برای هدف گرفتن مظنونان دریافت نکردند.

وارگاس اندروز که در این جلسه چند بار به گریه افتاد گفت که به عقیده او نحوه خروج از افغانستان «یک فاجعه» بود و عدم مسئولیت‌پذیری در قبال آن غیرقابل قبول است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت دفاع امریکا به تازگی گفته است که بررسی قبلی پنتاگون درباره آن حمله انتحاری نشان داد که مهاجمان پیشاپیش شناسایی نشده بودند.

بیشتر شاهدانی که در این جلسه حاضر شدند استدلال کردند که سقوط کابل شکستی برای دولت‌های مختلف امریکا از دولت جورج بوش تا جو بایدن بود.

آن‌ها با احساس اندوه و ندامت از تلاش عاجزانه برای نجات شهروندان امریکایی و همکاران و دوستان افغان صحبت کردند.

این کمیته شهادت اعضای کنونی و سابق ارتش درباره تجارب آن‌ها در جریان خروج آشفته امریکا از افغانستان را جمع‌آوری می‌کند.

مایکل مک‌کال رییس این کمیته که به خاطر نحوه مدیریت خروج از افغانستان به شدت از دولت بایدن انتقاد داشت، گفته است که آنچه در افغانستان اتفاق افتاد «ناکامی سیستماتیک دولت فدرال در همه سطوح» بود.

گفتنی است که جان ساپکو بازرس کل امریکا در امور بازسازی افغانستان، ماه پیش نتیجه‌گیری کرد که اقدامات دولت‌های ترامپ و بایدن هر دو نقشی کلیدی در سقوط دولت و ارتش افغانستان داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا