آخرین اخبارافغانستاندولت فراگیرسیاست

خلیلزاد: اگر دولت فراگیر مردمی تشکیل نشود، خشونت‌ها و درگیری بیشتر می‌شود

خبرگزاری دید: نماینده ویژه پیشین امریکا در امور افغانستان هشدار داده است که بر اساس توافق‌نامه دوحه طا-لبان باید دولت فراگیر براساس رایزنی و مشورت میان‌افغانی تشکیل دهند، در غیر آن احتمال افزایش خشونت‌ها و جنگ داخلی می‌رود.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا در امور افغانستان در مصاحبه‌ای به تی‌آر‌تی در رابطه به سیاست خارجی امریکا نسبت به افغانستان و وضعیت این کشور پس از خروج نیروهای خارجی صحبت کرده است.

خلیلزاد در باره این‌که آیا افغانستان بار دیگر اولویت سیاست خارجی امریکا خواهد شد یا خیر، گفت: این احتمال نمی‌رود که افغانستان آن اولویتی را که پس از ۱۱ سپمتبر و بعد از آن در زمان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان داشت، دوباره به دست آورد.

وی افزوده است که امریکا به دلیل تغییرات در جهان و رقابت قدرت‌های بزرگ و مشکل نبود نقشه‌راه برای موفقیت، نگرانی امریکا و تغییر تروریزم تصمیم گرفت نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

خلیلزاد در باره حکومت طا-لبان بیان داشت: به نظر من، طا-لبان برخی اشتباهات جدی را مرتکب می‌شوند. به نظر می‌رسد که آن‌ها اشتباهاتی را تکرار می‌کنند که ما طی ۴ دهه گذشته دیدیم. در نهایت، هیچ کس نمی‌تواند این مشکل را جز خود آن‌ها [طا-لبان] حل کند.

به گفته وی، طا-لبان باید یک روند مشورتی را آغاز کنند و روی یک فورمول به توافق برسند تا از قدرت‌گیری یک گروه که مانند گذشته منجر به جنگ داخلی شد، جلوگیری شود.

نماینده ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان همچنین گفته است: سیاست‌های طا-لبان باید به دیدگاه‌های جامعه گسترد‌ه‌تر احترام بگذارد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در مورد آموزش دختران گفت: طا-لبان خودشان می‌گویند که حدود ۹۰ درصد آن‌ها با آموزش دختران مخالف هستند و این روند ممکن باعث ممانعت دختران به دانشگاه شود؛ امری که فاجعه‌بار خواهد بود و منجر به واکنش بسیار قوی جامعه جهانی و طبیعتا مردم افغانستان می‌شود.

خلیلزاد همچنین ابراز داشت: طا-لبان باید خدمات بهتری ارایه دهند. طبق توافق‌نامه دوحه، در کنار خروج نیروها و مبارزه با تروریزم، تشکیل یک دولت بر اساس رایزنی و مشورت میان‌افغانی نیز باید انجام شود. بنابراین، آن‌ها باید این روند را آغاز کنند و روی دولت فراگیر مردمی به توافق برسند.

خلیلزاد هشدار داده است: اگر آن‌ها این کار را نکنند، افغان‌های بیشتری در نهایت با آن‌ها مخالفت خواهند کرد، تعداد زیادی این کشور را ترک خواهند کرد، خشونت‌ها بیشتر خواهد شد و ممکن منجر به درگیری شود.

این در حالی است که اکثر مردم افغانستان خلیلزاد را مقصر وقایع فعلی در کشور می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا