آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیل

داعش؛ دشمن مشترک بشریت!

چنین تفکری، نه تنها دشمن شیعه و سنی است بلکه برای کل بشریت به عنوان یک طاعون مطرح بوده و مجال یافتن آن آرماگدون جهان خواهد بود.

عکس از قربانیان حمله داعش بر مسجد بارگاه فاطمیه در قندهار

در کمتر از یک ماه اخیر شهر کابل گواه چندین انفجار بود. انفجارها در جریان مراسم عزاداری عاشورا دست کم بیشتر از ۱۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت و مسئولیت تمام آن‌ها را گروه تروریستی داعش به دوش گرفت. در یک سال اخیر، گروه داعش افزون بر جامعه تشیع، اهل سنت را نیز هدف گرفته و مساجدی را در کابل و کندز انفجار داده است. ظاهراً از میان مساجد اهل سنت آن‌هایی که صوفی‌مشرب بوده و بیشتر به تساهل و مدارای مذهبی باور داشتند، هدف داعش شده‌اند؛ زیرا داعش فقط یک گروه رادیکال نیست، بلکه قرائت فوق تندرو و تکفیری است که هر نوع خرده فرهنگ، باور متفاوت، سنن محلی و راه و رسم دیگرگون از قرائت خود را زیر عنوان شرک و کفر دسته بندی کرده و مجوز حذف می‌دهد.
اصطلاحات فقهی و دینی مثل کفر، شرک، بدعت، ارتداد و خرافه در دستگاه فکری داعش مبدل به کدهای تروریستی برای قتل و خون ریختن مردم می‌شود و از همین جهت هم است که اعضای این شبکه و سازمان مخوف تروریستی با خاطر آسوده مردم را می‌کشند و یکی از این برچسب‌ها را می‌زنند.
در این دستگاه فکری باطل، انسان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: خودی و بیگانه. آنکه خودی است مسلمان واقعی و مومن شمرده می‌شود؛ زیرا به آنچه گروه و سازمان داعش می‌گوید یا فکر می‌کند درست است، باور دارد. آنکه به این نوع فکر باور ندارد، طبیعتاً در دسته کفار و مشرکان و مرتدان و خرافاتی‌ها جای می‌گیرد و قتل او نه تنها جرم نیست که نوعی ثواب و صواب نیز هست.
اگر انسان‌ها را مطابق همین تعریف داعش از خودی و بیگانه دسته بندی کنیم، مسلم است که درصد پیروان گروه داعش حتی یک دهم درصد از کل جمعیت جهان نمی‌شود و آنقدر ناچیز و حقیر است که در حساب آوردنش نوعی ضیاع وقت است. اما موضوع وقتی خوف‌ناک و وحشت‌آفرین می‌شود که می‌بینیم داعش تنها یک سازمان با پیروان معلوم نیست، بلکه یک خط فکری بسیار خطرناک است که همواره خود را بروز می‌کند و هر فرد دست در بدنه بشریت ممکن درگیر آن شود. چنانچه در سوریه و عراق مشاهده کردیم که ده‌ها شهروند کشورهای غربی به داعش پیوستند و مبدل به قصابان و سلاخان قهار و سنگ‌دلی شدند که تاریخ نظیر آن را کمتر ثبت کرده است.
روی این مقوله و مسئله است که داعش به عنوان یک ایدئولوژی فوق خطرناک، مبدل به دشمن مشترک بشریت – فارغ از نژاد و زبان و رنگ و دین و مذهب- می‌شود؛ زیرا در منظومه فکری داعش حقیقت مطلق همان چیزی است که این گروه فکر می‌کند و هرچه جز آن باطل است و باید از دوره و چرخه حیات خارج شود.
شام روز چهارشنبه(۲۶ اسد) انفجاری در منطقه کوتل خیرخانه مسجدی را به نام «صدیقیه» در هنگام ادای نماز شام هدف قرارداد. امام جماعت این مسجد فردی بود پیرو طریقه نقشبندیه و صوفی‌مشرب: یعنی مطابق منظومه فکری داعش، مشرک شده بود و واجب القتل.
بر این اساس، داعش گروهی است در واقع دشمن فرهنگ‌های متفاوت، باورهای مختلف، سنن ملی، مقوله‌ای به نام هویت و قرائت‌های متعدد از کتاب و سنت. چنین تفکری، نه تنها دشمن شیعه و سنی است بلکه برای کل بشریت به عنوان یک طاعون مطرح بوده و مجال یافتن آن آرماگدون جهان خواهد بود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا