آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشردسته بندی نشدهزنانگزارش

سالروز حمله بر کاج؛

دانش آموزان: هرگز به جهل و نادانی تسلیم نمی‌شویم

خبرگزاری دید: شماری از استادان و شاگردان مرکز آموزشی کاج می‌گویند که با وجود حمله خونین بر این مرکز آنها همچنان به کارشان ادامه داده و با انگیزه بیشتر این مرکز را فعال نگهداشته است. دانش آموزان این مرکز می‌گویند که هرگز در برابر جهل و نادانی تسلیم نمی‌شوند.

با گذشت یک سال از انفجار خونین بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، استادان، شاگردان و خانواده قربانیان از اولین سالروز کشته شدن ده‌ تن از دانش آموزش این مرکز، تجلیل کردند.

دانش آموزان مرکز آموزشی کاج می‌گویند که انفجار که بر کاج صورت گرفت هرگز نتوانست و نمی‌تواند باعث تعطیلی مراکز آموزشی شود، بلکه باعث می‌شود تا جوانان با انگیزه بیشتر به تعلیم و آموزش ادامه دهند.

نجیب‌الله نجیب استاد مرکز آموزشی کاج می‌گوید: با هیچ واژه و کلماتی نمی‌شود آن حمله خونین را بیان کرد، من بیش از یک سال با همان جوانان بودم و درس می‌دادم ولی ده‌ها تن شان در یک لحظه به خاک و خون کشیده شدند.

آقای نجیب می‌گوید که بعد از انفجار در کاج دیگر انگیزه نداشته که به درس دادن ادامه دهد، ولی فردای انفجار وقتی می‌بیند که دانش آموزان دختر و پسر به صورت خود جوش برای ترمیم صنف درسی شان کمک می‌کنند، وی دوباره انگیزه پیدا می‌کند که به آموزگاری در این مرکز ادامه دهد.

وی همچنان گفت که در انفجار خونین کاج ده‌ها تن از شاگردانش کشته شدند که ۵۹ تن از آنان دختران بودند.

سال گذشته به تاریخ ۸ میزان یک مهاجم انتحاری خود را به دروازه آموزشگاه کاج رساند و با شلیک گلوله گارد امنیتی را کشت، وقتی از دروازه عبور کرد و وارد صنف آمادگی کانکور شد در نخست به سوی شاگردان تیراندازی کرده و وقتی مرمی‌هایش تمام شد، خودش را منفجر کرد که در این حمله ۶۲ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند‌.

با گذشت یک سال اما، شاگردان مرکز آموزشی کاج می‌گویند که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع آموزش و تحصیل آنان شود و هرگز تسلیم جهل و نادانی نخواهند شد.

سمیرا احمدی از دانش‌آموزان می‌گوید: پیش از این من به خاطر آرزو و آینده خودم درس می‌خواندم ولی امروز با انگیزه بالا همان کتاب‌هایی را می‌خوانم که دوستانم بخاطر خواندن‌اش جان شان را فدا کردند.

وی همچنان افزود که دشمنان آگاهی با چنین حملات خونین ضعف و ناتوانی شان را نشان می‌دهند، در حالی که ما هر روز می‌آموزیم و به سوی آینده روشن در حرکت هستیم.

مراکز آموزشی و مکاتب در غرب کابل بارها از سوی مهاجمان انتحاری و انفجار مورد حمله قرار گرفته است. حمله بر مکتب سیدالشهدا، انفجار بر مرکز آموزشی کوثر دانش، حمله بر مرکز آموزشی کاج، حمله بر مکتب عبدالرحیم شهید، حمله بر مرکز آموزشی موعود از خونین ترین حملاتی بود که صدها جوان و نوجوان را به کام مرگ کشید.

محمد علی یک عضو خانواده‌های قربانیان انفجار کاج به خبرگزاری دید می‌گوید که دخترش که آرزو داشت داکتر شود تا بتواند به زنان افغانستان کمک کند در این حمله کشته شد.

وی می‌گوید که جسد دخترش را بعد از ساعت‌ها جستجو در طب عدلی پیدا کرده که تمام بدنش سوخته بود و مادرش توانست او را شناسایی کند.

محمد علی از امارت اسلامی می‌خواهد که امنیت جان شهروندان را تامین کند و دیگر اجازه ندهد تروریستان مکاتب و کورس‌ها را مورد حمله قرار دهند.

وی همچنان می‌گوید که امارت اسلامی باید به دختران اجازه بدهد که درس بخوانند و در توسعه و پیشرفت کشور سهم داشته باشند.

گفتنی است که بر اساس گزارش‌ها در حمله بر مرکز آموزشی کاج ۶۲ تن کشته شدند که از آن میان ۵۹ تن آنان دختران بودند. همچنان در این حمله ده‌ها تن زخمی شدند. خانواده قربانیان این حمله خواستار اجرای عدالت هستند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا