آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

دانش: عصر ما هنوز به بلخی نیاز دارد

محمد سرور دانش، معاون رییس‌جمهور روز گذشته( شنبه، ۲۴ سرطان) به مناسبت چهل و نهمین سالگرد شهادت علامه سید اسماعیل بلخی برای ادای احترام  وگرامی‌داشت از مقام والایش، بر مزار بلخی حضور یافته و اکلیل گل گذاشت.

در این برنامه که برخی از اعضای کابینه، نمایندگان مردم شورای ملی، مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ و صدیقه بلخی، دختر علامه اسماعیل بلخی، جمعی از فرهنگیان و فعالان سیاسی نیز حضور داشتند، معاون رییس‌جمهور علامه بلخی را مبارز نستوه، فریادگر آزادی و عدالت، سیاستمدارِ فرهنگ‌دوست و دین‌مدار و شاعر انقلابی خوانده، خاطرات مجاهدت و مبارزات ایشان را گرامی داشت.

به نقل از صفحه مطبوعاتی دفتر معاونیت اول ریاست‌جمهوری، آقای دانش افزود: اینجا حضور یافته‌ایم تا ضمن گرامی‌داشت، از مبارزات عدالتخوانه علامه بلخی یک‌بار دیگر تعهد خود را به آرمان‌ها و اهداف آن بزرگمرد تاریخ سیاست، فرهنگ و ادب افغانستان تجدید کنیم.

به گفته وی، هرچند امروز از دوره مبارزات سیاسی او بیش از ۷۰ سال سپری می‌شود و رویکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جدیدی، بروز و ظهور یافته است، اما باید گفت که علیرغم همه این‌ها، عصر ما هنوز به بلخی نیاز دارد.

معاون رییس‌جمهور همچنان گفت: ما باید هر از گاهی یک‌بار افکار او را واکاوی و بازخوانی کنیم و برای زمانه خود از ایشان الهام بگیریم.

این مقام بلندپایه حکومت در ادامه اظهار داشت: علامه بلخی الهام‌بخش مبارزان و مبارزات سیاسی بعد از خود می‌باشد و بعد از کودتای ۷ ثور بسیاری از حلقات فرهنگی و سازمان‌های سیاسی با الهام از اندیشه و راه و رسم شهید بلخی، مبارزات خود را آغاز کرده‌اند.

آقای دانش گفت که چهره‌هایی مانند علامه فیض محمد کاتب، علامه سید اسماعیل بلخی، ابراهیم خان گاوسوار و مانند آنان، حلقات گسست‌ناپذیر یک تاریخ و یک فرهنگ هستند، اما حرکت و مقاومت رهبر شهید استاد مزاری این حلقات را به همدیگر متصل ساخت و از مجموع آن‌ها یک هویت گمشده در تاریخ را از نو احیا نمود و با طرح ایده‌ها و شاخصه‌های جدیدی، مسیر تاریخ استبداد زده، انحصارگرا و حذف‌پیشه افغانستان را تغییر داد.

معاون رییس‌جمهور همچنان عنوان کرد:« شهید بلخی در کنار مبارزات سیاسی، بنیانگذار یک نوع اندیشه نو دینی و ادبیات انقلابی حداقل در قلمرو جغرافیای افغانستان در ۷۰ سال پیش است. او در شرایط فرهنگی خفقان‌آلود و انحطاط آمیز آن زمان، با شجاعت بی‌مانند به یک انقلاب عمیق فکری و ادبی دست زده است.»

استاد دانش با اشاره به معنویت، عرفان، شجاعت، پارسایی، ساده‌زیستی و مردمی بودن علامه شهید بلخی گفت:« هر فردی از ما به الگوگیری از آن شهید والامقام نیازمندیم.»

معاون رییس‌جمهور گفت:” امسال تصمیم گرفتیم که با یک حرکت نمادین و با حضور در آرامگاه شهید بلخی و اهدای یک اکلیل گل به مرقد مطهر ایشان، از چهل و نهمین سال شهادت این شخصیت تاریخی گرامیداشت به عمل آوریم. امیدوارم در سال آینده که پنجاهمین سال شهادت علامه بلخی را پیش رو داریم، با آمادگی بهتر و بیش‌تر، یادواره و سالیاد مناسب شأن ایشان را ترتیب بدهیم.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا