آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

دبیرکل ناتو: روابط نزدیک چین و روسیه باید ناتو را متحد تر کند

جهان / آ[رین خبر / سیاسی / سلاید
خبرگزاری دید: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از امضای بیانیه مشترک روسیه و چین که در آن قول همکاری نزدیک‌تر را می‌دهند، گفت: (اعضای) این پیمان باید در کنار هم بایستند.


به نقل از بی بی سی، شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین پس از دیدار در پکن در بیانیه مشترک خود از قدرت‌های غربی برای گسترش ناتو و ذهنیت «دوران جنگ سرد» انتقاد کردند.
آقای استولتنبرگ به سرویس جهانی بی بی سی گفته، بیانیه رهبران چین و روسیه، اهمیت متحد ماندن (اعضای ناتو) را نشان می‌دهد.
او در این مصاحبه به افزایش مانورهای نظامی مشترک چین و روسیه پرداخت و از جمله به مانور نظامی این دو کشور و ایران در منطقه شمال اقیانوس هند اشاره کرد.
شی جین پینگ رییس جمهور چین از اهداف امنیتی و سیاست خارجی روسیه حمایت کرده است. این حمایت در زمانی اعلام شده که بسیاری در غرب نگران هستند که ولادیمیر پوتین در حال برنامه ریزی برای حمله به اوکراین باشد.
چین همچنین از درخواست روسیه مبنی بر توقف توسعه ناتو حمایت کرده است.
روسیه به دنبال آن است که از قدرت‌های غربی این تضمین را بگیرد که اوکراین هیچ‌گاه عضو ناتو نمی‌شود.
چین نگرانی‌های امنیتی روسیه را «مشروع» دانسته و گفته باید آنها را جدی گرفت. سفیر چین در سازمان ملل متحد هم گفته است کشورش با ادعاهای امریکا مبنی بر این‌که روسیه صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند، مخالف است.
دبیرکل ناتو در مصاحبه خود از ادعای امریکا مبنی بر اینکه روسیه ممکن است دست به یک حمله جعلی زده و اوکراین را مقصر بداند و از آن به عنوان بهانه‌ای برای تهاجم استفاده کند، حمایت کرد. روسیه ادعای امریکا را برای زمینه سازی حمله رد می‌کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا