آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

در مورد تقویت اتصال منطقه‌ای میان افغانستان، پاکستان و ازبیکستان بحث شد

خبرگزاری دید: نخستین نشست سه‌جانبه وزرای تجارت افغانستان، پاکستان و ازبیکستان در مورد تقویت تجارت و اتصال منطقه‌ای در اسلام‌آباد دایر شد.

اولین نشست سه جانبه وزرای بازرگانی افغانستان، پاکستان و ازبکستان روز سه‌شنبه برگزار شد که نشان‌دهنده یک گام مهم در جهت تقویت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است.

نورالدین عزیزی وزیر تجارت طا-لبان، اعجاز گوهر وزیر تجارت پاکستان و دکتور جمشید خواجه‌اف عبدالحکموویچ معاون نخست وزیر ازبیکستان ریاست این نشست را بر عهده داشتند.

به نقل از داون، در بیانیه رسمی که پس از این نشست منتشر شد، آمده است که سه وزیر تجارت چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را بررسی کردند که راه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مشارکت‌های دولتی و خصوصی و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باز می‌کند.

این گفت‌وگوها بر کاهش موانع تجاری، ساده‌سازی رویه‌های گمرکی و ترویج روان‌سازی تجارت فرامرزی متمرکز بوده است.

همچنین راه‌های تقویت شبکه‌های حمل‌ونقل و ارتقای توسعه زیرساخت‌ها برای تسهیل جابه‌جایی کالا به بحث گرفته شده است.

وزیر تجارت پاکستان گفته که انتظار می‌رود همکاری‌های سه‌جانبه باعث تحریک رشد اقتصادی در هر سه کشور شود.

او افزوده که پاکستان، افغانستان و ازبیکستان می‌توانند با استفاده از قدرت‌ها و منابع خود به بازارهای جدید دست یابند و اقتصاد خود را گسترش دهند.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد نیز در خبرنامه‌ای اعلام کرده که هیئتی از افغانستان به ریاست نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت در این نشست سه‌جانبه شرکت کرده است.

به گفته این سفارت، گفت‌وگوها بر پیشرفت پروژه‌های میان‌افغانی، ترانزیت و تجارت سه‌جانبه، رفع موانع بر سر راه ارتباط منطقه‌ای و سایر موضوعات مرتبط متمرکز بوده است.

انوارالحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان تاکید کرده است که روش‌های آسان روادید، بهبود کانال‌های بانکی و تسهیلات انبارداری متقابل باعث افزایش تجارت بین پاکستان و ازبیکستان می‌شود.

کاکر این نظرات را در دیدار با خواجه‌اف و هیئت هفت نفره‌اش بیان کرده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که جامعه تجاری دو کشور به راحتی در مدت کوتاهی به هدف تجاری دوجانبه یک میلیارد دالری دست یابند.

کاکر همچنین از برگزاری اولین نشست سه‌جانبه وزرای تجارت پاکستان، ازبیکستان و افغانستان در اسلام‌آباد قدردانی کرده است.

سه طرف همچنین یک کارگروه سه‌جانبه را برای بحث در مورد گمرک، لوجستیک، ارتقای تجارت، تعرفه‌ها، رویه های TIR و غیره تشکیل دادند.

نخست‌وزیر پاکستان با ابراز خرسندی از نتیجه این نشست سه‌جانبه، ابراز امیدواری کرده که سازوکار سه‌جانبه موجب تقویت روابط تجاری بین سه کشور شود.

کاکر بر لزوم تداوم شتاب تبادلات مردم با مردم تاکید کرده است.

خواجه‌اف معاون نخست وزیر به کاکر در مورد دیدارهای مفید با جامعه تجاری پاکستان، از جمله بخش‌های بانکی و لوجستیکی توضیح داده است.

وی ابراز امیدواری کرده که دو طرف به تعامل فعال برای تکمیل به موقع پروژه راه آهن ازبیکستان – افغانستان – پاکستان ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا