آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

ده‌ها نهاد مدنی خواستار رسیدگی به وضعیت زنان افغانستان از سوی ملل متحد شدند

خبرگزاری دید: ۲۵ نهاد مدنی و حقوق بشری از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند که در نشست پنجاهم این شورا مشکلات و وضعیت زنان افغانستان را به بحث بگیرد.

ده‌ها نهاد مدنی خواستار رسیدگی به وضعیت زنان افغانستان از سوی ملل متحد شدند

این نهادها در نامه‌ای که امروز پنج‌شنبه (۱۲ جوزا) منتشر شده، خواستار صدور قطع‌نامه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به مشکلات زنان در افغانستان شده‌اند.
به گفته این نهادها، پس از روی کار آمدن طا-لبان در ماه آگست سال گذشته میلادی، وضعیت حقوق زنان افغان بدتر شده ‌است.
این نهادها افزوده‌اند که در حال حاضر افغانستان تنها کشوری است که آموزش زنان و دختران در آن ممنوع اعلام شده‌ است.
سازمان‌های مدافع حقوق بشر گفته‌اند: «تحقیقات بین‌المللی، گواهی شاهدان و شواهد ویدیویی نشان می‌دهد که مدافعان حقوق بشری زنان و سایر افرادی که به محدودیت‌ها و نقض‌ حقوق بشر اعتراض می‌کنند، در معرض حمله، تهدید، آدم‌ربایی، ناپدید شدن و… قرار گرفته‌اند».
این نهادها وضعیت حقوق زنان در افغانستان را جدی‌ترین بحران در زمینه حقوق زنان در جهان یاد کرده و تاکید کرده‌اند که باید به این وضعیت رسیدگی شود.
در این نامه آمده ‌است که در چند هفته اخیر و با دستورهای تازه طا-لبان برای زنان و دختران مبنی بر این‌که باید به‌طور کامل در بیرون از خانه صورت خود را بپوشانند و تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند، وضعیت به طرز چشم‌گیری بدتر شده‌است.
نامه افزوده‌است: «ضروری است شورای حقوق بشر سازمان ملل بحران حقوق زنان در افغانستان را به گونه‌ای که منعکس‌کننده شدت آن باشد بررسی و اقدام کند».
این در حالی ‌است که قرار است پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تا دو هفته دیگر برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا