آخرین اخبارافغانستانسیاست

شورای مقاومت ملی برای نجات به مناسبت ۱۸ سنبله: احزاب و جریان‌های سیاسی برای آزادی صف خود را فشرده کنند

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در پیامی به که مناسبت بیست و دومین سالگرد ترور احمد شاه مسعود منتشر کرده، خواستار توجه جامعه جهانی به سرنوشت مردم افغانستان شده است.

در این اعلامیه که امروز شنبه (۱۸ سنبله) منتشر شده، آمده است که افغانستان بیست‌ودو سال پس از ترور احمدشاه مسعود «در همه‌ عرصه‌های زندگی با عقب‌گشت و تراژدی سیاه و خونینی مواجه است».

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان خطاب به جامعه‌ جهانی گفته است که «نباید گذاشت سرنوشت قریب به چهل میلیون انسان در گرو گروه غیرمسئولی باشد که به هیچ‌ یک از بدیهیات انسانی و نورم‌های حقوقی و اخلاقی باور ندارد».

این شورا گفته است «ادامه‌ سلطه‌ غیرمشروع و ظالمانه»‌ طا-لبان بر افغانستان «جز خشونت مزید، تشدید فقر و بیکاری، تداوم ظلم و جنایت و گسترش تهدیدات تروریستی به منطقه‌ و جهان، ارمغان دیگری نخواهد داشت».

در اعلامیه‌ این شورا از همه‌ احزاب و جریان‌های سیاسی، فعالان مدنی، زنان و جوانان خواسته شده که «برای آزادی کشور صفوف شان‌ را فشرده کنند».

این شورا گفته است: «آزادی کشور و مقاومت برای امحای سلطه‌ غاصب تحمیل‌شده بر کشور، یگانه اولویت همه‌ ما باشد».

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ خود احمدشاه مسعود را «مجاهد مؤمن و فداکار» توصیف کرده و گفته است که او «بر اثر توطئه‌ مشترک سازمان‌های استخباراتی منطقه و جهان با گروه‌های تروریستی القاعده و طا-لبان» کشته شد.

احمدشاه مسعود، از فرماندهان ارشد جهاد علیه نیروهای شوروی سابق و مقاومت علیه طا-لبان بود که در ۱۸ سنبله سال ۱۳۸۰ خورشیدی بر اثر حمله‌ دو مهاجم القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولسوالی خواجه‌بهاءالدین ولایت تخار کشته شد.

دولت پیشین افغانستان به او لقب «قهرمان ملی» را داده و سالروز کشته‌شدنش را تعطیلی عمومی اعلام کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا